Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar.

8 september 2014 14:13

Fakta

Här vill socialdemokraterna satsa

Järnvägsutredning höghastighetsjärnväg Malmö/Lund – Stockholm- Göteborg.

Ny höghastighetsbana Malmö/Lund-Norra Skåne.

Järnvägsutredning dubbelspår Göteborg-Oslo (Öxnered-Halden).

Hamnbanan i Göteborgs hamn, sista etapp dubbelspår.

Fyrspår Stockholm-Uppsala (Skavstaby-Uppsala).

Ostkustbanan, dubbelspår ytterligare etapp.

Norrbotniabanan, ny järnväg etapp Umeå-Dåva.

Dubbelspår Hallsberg-Degerön (Hallsberg-Åsbro).

Sydostlänken, upprustning och ny järnväg Älmhult-Olofström-Karlshamn.

På en presskonferens idag presenterade Stefan Löfven satsningen som gäller planeringsperioden 2014 – 2025, se faktaruta.

Det handlar, enligt Löfven, om att tidigarelägga insatser som inte ryms i regeringens nationella transportplan för de närmaste tio åren. Pengarna får man via den vägslitageavgift som S vill införa och som omfattar även utländska åkare.

Löfven var mycket bestämd i sin uppfattning att en höghastighetsjärnväg ska byggas mellan Malmö Jönköping – Stockholm och Göteborg – Jönköping – Stockholm.

Byggstarten kommer dock att dröja till nästa planperiod eftersom en järnvägsutredning och ett antal miljöprövningar, med tillhörande överklaganden, först skall tröskas igenom.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Tema järnväg – Har säkerheten offrats?

Hur står det till med säkerheten vid spårarbeten? I år har ett trettiotal allvarliga incidenter rapporterats in vilket föranlett Haverikommissionen att titta närmare på järnvägsteknikernas arbetsmiljö. Sekotidningen har talat med olika aktörer i branschen för att få deras syn på problemet. Läs mer

Trafikverket: Vi chansar inte

– Trafikverket tummar aldrig på säkerheten vid upphandlingar. Läs mer

SHK: Så många olyckor och incidenter tyder på systemfel

Statens haverikommission har inlett en granskning av säkerheten vid järnvägsarbeten. Det sker efter att det hittills i år har rapporterats 29 mer eller mindre allvarliga incidenter där spårarbetare eller maskiner befunnit sig på spår som varit trafikerade. Läs mer

Forskaren: Viktigt att premiera gott säkerhetsarbete

Johan M Sanne är docent i teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Han forskar bland annat om hur risker uppfattas och hanteras vid järnvägsunderhåll. Läs mer

Entreprenören: Tänk på säkerheten redan vid upphandlingen

Robert Röder är ordförande för Föreningen Sveriges järnvägsentreprenörer och vd för Strukton rail. Han vill att Trafikverket ska ta mer hänsyn till säkerheten redan när man gör upphandlingarna. Läs mer

Teknikern: Ovana underentreprenörer tar störst risker

I 30 år har Mikael Börjesson jobbat i spåret. Även om stressen ökat tycker han att han oftast får tid och förutsättningar att arbeta säkert. Läs mer

Facket: Trafikverket borde sköta underhållet i egen regi

– Trafikverket går till 99 procent på pris i sina upphandlingar. Får man ett lågt pris blir man överlycklig och struntar helt i om entreprenören tar höjd för säkerheten i sitt anbud. Läs mer