Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nattarbete
Efter semestern har Imad Qarawi svårt att vända på dygnet igen för att jobba natt. Foto: Rebecka Uhlin

Lunch mellan tolv och ett – på natten

Vid Nybodadepån i södra Stockholm städas 30 tunnelbanetåg varje natt. De anställda jobbar fem nätter och är sedan lediga fyra eller fem. Åsikterna går isär om nattjobbets för- och nackdelar. Men alla är överens om att nattillägget är en stark drivkraft.

6 april 2016 11:31

Vid åttatiden på kvällen rullar de första tågen in i den avlånga städhallen och de sex städarna sätter igång med arbetet. Golven ska sopas och våttorkas, skräp plockas och eventuella spyor saneras.

När Sekotidningen är på besök är det måndag kväll så just de senare lyser med sin frånvaro.

– Men på helgerna kan det vara otroligt mycket. Och då kan vagnarna vara sönderslagna med förstörda säten och en massa klotter, säger Bassam Saaid.

Han är 25 år och har jobbat natt sedan han var 19 – och han gillar det.

– Jag har valt det själv eftersom det passar mig mycket bättre. Det är högre tempo, när man jobbar dag går tiden så långsamt, och så är det mer utmanande då man måste lösa eventuella problem själv i stället för att ringa någon chef.

bassam1

Han är anställd av Reneriet som städar tågen, men är sedan en tid tillbaka uthyrd till TBT, som har hand om tekniken, för att köra tågen inne i depån. Han börjar klockan sju på kvällen och jobbar till fem på morgonen. Kollegerna börjar en timme senare.

Under natten har de två betalda tiominutersraster och en timmes obetald matrast.

– Vi kallar det vår lunchrast, när vi äter mellan tolv och ett. Och så säger vi god morgon när vi kommer till jobbet. Man ställer liksom om livet, säger Bassam Saaid.

Han är medveten om att det är viktigt att sköta sig och äta rätt, lättsmält mat och långsamma kolhydrater, på natten eftersom ämnesomsättningen fungerar annorlunda då.

– Men det är inget jag eller de andra tänker på. När jag blir sugen på något så äter jag det och bryr mig inte om det är lättsmält eller inte.

Han jobbar fem nätter och är sedan ledig i fem. Och även det är en fördel, tycker Bassam Saaid.

– Ok, när man jobbar hinner man inte med så mycket mer än att sova, äta och arbeta. Men sedan har jag ledigt i fem dagar och då kan man träffa familj och kompisar, uträtta ärenden och sådant. Och så räcker det att ta ut fem dagars semester och ändå få 15 dagar ledigt.

Men hans entusiasm för nattarbete delas inte av alla. När Salem Mayaba, som är anställd av TBT, får frågan om han gillar att jobba natt kommer svaret blixtsnabbt:

– Nej för fan! Det är problem med allt, svårt att sova, svårt att äta, svårt att vara med familjen. Men jag har inget alternativ. Den dagen jag kan få ett dagjobb så byter jag direkt, säger han med eftertryck.

murthada

Han har ett litet barn, vilket gör det svårare att få ihop livet när man jobbar natt.

– När jag kommer hem kan jag inte sova direkt, då ska jag lämna på dagis eller fixa andra saker hemma. Sedan sover jag sex sju timmar, men vill alltid sova mer. Jag blir aldrig pigg.

– Det är skillnad för Bassam du vet, han är ju singel och kan sova hur mycket han vill, tillägger han med ett skratt.

Salem Mayaba känner också av att hälsan tar stryk av de ständiga nattpassen.

– Det är alltid problem med kroppen. Läkaren säger: ”Jaha du jobbar natt, sluta med det så kommer du må bra.” Men det går ju inte, jag måste ju jobba.

Imad Qarawi har precis kommit tillbaka från semestern och tycker att det är svårt att ställa om dygnet till natt igen.

– När man är ledig lite längre känner kroppen hur det ska vara. Men när man jobbar tänker man inte på det.

Även han skulle föredra ett dagjobb, men nattilläget på 40 kronor i timmen gör att han stannar kvar.

imad1

– Eftersom vi har låg lön är det svårt att vara utan. Jag har en stor familj i hemlandet, med föräldrar som inte har så bra pension, så jag skickar hem pengar till dem. Då måste jag tänka på varenda krona. Det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på.

Lite längre bort på den smala perrongen som skiljer de två spåren med uppställda tåg möter vi Murtadha Selman. Han har två små barn och tycker att det är stressigt att jobba natt.

murthada

– Det är svårt när man har familj. Men det är bättre schema nu när jag jobbar fem-fyra. Förut jobbade vi fyra dagar och var lediga två, då var det ännu värre.

När de två tågen är färdigstädade körs de ut ur städhallen. I väntan på nästa kommer Imad Qarawi tillbaka med en lista på saker han vill säga.

– Jag får sämre minne av att jobba natt, därför måste jag skriva upp så jag inte glömmer, säger han och räknar upp nackdelar med nattarbetet.

Stress, dålig sömn och att äta på natten när kroppen egentligen vill vila, har fått honom att åldras i förtid, tycker han.

– Jag går upp i vikt, tappar hår, ansiktet ser äldre ut och så känns det psykiskt också. Liksom en nervös känsla när jag sovit på dagen, då känns det att något är fel när jag vaknar, säger han medan han prickar av på listan.

Men han ser en positiv sak med att arbeta som han gör.

– Om man är ung och orkar kan man skaffa ett extrajobb eftersom man har fyra dagar ledigt mellan passen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer