Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Nattarbete

Lunch mellan tolv och ett – på natten

Vid Nybodadepån i södra Stockholm städas 30 tunnelbanetåg varje natt. De anställda jobbar fem nätter och är sedan lediga fyra eller fem. Åsikterna går isär om nattjobbets för- och nackdelar. Men alla är överens om att nattillägget är en stark drivkraft.

6 april 2016 11:31

Vid åttatiden på kvällen rullar de första tågen in i den avlånga städhallen och de sex städarna sätter igång med arbetet. Golven ska sopas och våttorkas, skräp plockas och eventuella spyor saneras.

När Sekotidningen är på besök är det måndag kväll så just de senare lyser med sin frånvaro.

– Men på helgerna kan det vara otroligt mycket. Och då kan vagnarna vara sönderslagna med förstörda säten och en massa klotter, säger Bassam Saaid.

Han är 25 år och har jobbat natt sedan han var 19 – och han gillar det.

– Jag har valt det själv eftersom det passar mig mycket bättre. Det är högre tempo, när man jobbar dag går tiden så långsamt, och så är det mer utmanande då man måste lösa eventuella problem själv i stället för att ringa någon chef.

bassam1

Han är anställd av Reneriet som städar tågen, men är sedan en tid tillbaka uthyrd till TBT, som har hand om tekniken, för att köra tågen inne i depån. Han börjar klockan sju på kvällen och jobbar till fem på morgonen. Kollegerna börjar en timme senare.

Under natten har de två betalda tiominutersraster och en timmes obetald matrast.

– Vi kallar det vår lunchrast, när vi äter mellan tolv och ett. Och så säger vi god morgon när vi kommer till jobbet. Man ställer liksom om livet, säger Bassam Saaid.

Han är medveten om att det är viktigt att sköta sig och äta rätt, lättsmält mat och långsamma kolhydrater, på natten eftersom ämnesomsättningen fungerar annorlunda då.

– Men det är inget jag eller de andra tänker på. När jag blir sugen på något så äter jag det och bryr mig inte om det är lättsmält eller inte.

Han jobbar fem nätter och är sedan ledig i fem. Och även det är en fördel, tycker Bassam Saaid.

– Ok, när man jobbar hinner man inte med så mycket mer än att sova, äta och arbeta. Men sedan har jag ledigt i fem dagar och då kan man träffa familj och kompisar, uträtta ärenden och sådant. Och så räcker det att ta ut fem dagars semester och ändå få 15 dagar ledigt.

Men hans entusiasm för nattarbete delas inte av alla. När Salem Mayaba, som är anställd av TBT, får frågan om han gillar att jobba natt kommer svaret blixtsnabbt:

– Nej för fan! Det är problem med allt, svårt att sova, svårt att äta, svårt att vara med familjen. Men jag har inget alternativ. Den dagen jag kan få ett dagjobb så byter jag direkt, säger han med eftertryck.

murthada

Han har ett litet barn, vilket gör det svårare att få ihop livet när man jobbar natt.

– När jag kommer hem kan jag inte sova direkt, då ska jag lämna på dagis eller fixa andra saker hemma. Sedan sover jag sex sju timmar, men vill alltid sova mer. Jag blir aldrig pigg.

– Det är skillnad för Bassam du vet, han är ju singel och kan sova hur mycket han vill, tillägger han med ett skratt.

Salem Mayaba känner också av att hälsan tar stryk av de ständiga nattpassen.

– Det är alltid problem med kroppen. Läkaren säger: ”Jaha du jobbar natt, sluta med det så kommer du må bra.” Men det går ju inte, jag måste ju jobba.

Imad Qarawi har precis kommit tillbaka från semestern och tycker att det är svårt att ställa om dygnet till natt igen.

– När man är ledig lite längre känner kroppen hur det ska vara. Men när man jobbar tänker man inte på det.

Även han skulle föredra ett dagjobb, men nattilläget på 40 kronor i timmen gör att han stannar kvar.

imad1

– Eftersom vi har låg lön är det svårt att vara utan. Jag har en stor familj i hemlandet, med föräldrar som inte har så bra pension, så jag skickar hem pengar till dem. Då måste jag tänka på varenda krona. Det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på.

Lite längre bort på den smala perrongen som skiljer de två spåren med uppställda tåg möter vi Murtadha Selman. Han har två små barn och tycker att det är stressigt att jobba natt.

murthada

– Det är svårt när man har familj. Men det är bättre schema nu när jag jobbar fem-fyra. Förut jobbade vi fyra dagar och var lediga två, då var det ännu värre.

När de två tågen är färdigstädade körs de ut ur städhallen. I väntan på nästa kommer Imad Qarawi tillbaka med en lista på saker han vill säga.

– Jag får sämre minne av att jobba natt, därför måste jag skriva upp så jag inte glömmer, säger han och räknar upp nackdelar med nattarbetet.

Stress, dålig sömn och att äta på natten när kroppen egentligen vill vila, har fått honom att åldras i förtid, tycker han.

– Jag går upp i vikt, tappar hår, ansiktet ser äldre ut och så känns det psykiskt också. Liksom en nervös känsla när jag sovit på dagen, då känns det att något är fel när jag vaknar, säger han medan han prickar av på listan.

Men han ser en positiv sak med att arbeta som han gör.

– Om man är ung och orkar kan man skaffa ett extrajobb eftersom man har fyra dagar ledigt mellan passen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.