Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nattarbete
Efter semestern har Imad Qarawi svårt att vända på dygnet igen för att jobba natt. Foto: Rebecka Uhlin

Lunch mellan tolv och ett – på natten

Vid Nybodadepån i södra Stockholm städas 30 tunnelbanetåg varje natt. De anställda jobbar fem nätter och är sedan lediga fyra eller fem. Åsikterna går isär om nattjobbets för- och nackdelar. Men alla är överens om att nattillägget är en stark drivkraft.

6 april 2016 11:31

Vid åttatiden på kvällen rullar de första tågen in i den avlånga städhallen och de sex städarna sätter igång med arbetet. Golven ska sopas och våttorkas, skräp plockas och eventuella spyor saneras.

När Sekotidningen är på besök är det måndag kväll så just de senare lyser med sin frånvaro.

– Men på helgerna kan det vara otroligt mycket. Och då kan vagnarna vara sönderslagna med förstörda säten och en massa klotter, säger Bassam Saaid.

Han är 25 år och har jobbat natt sedan han var 19 – och han gillar det.

– Jag har valt det själv eftersom det passar mig mycket bättre. Det är högre tempo, när man jobbar dag går tiden så långsamt, och så är det mer utmanande då man måste lösa eventuella problem själv i stället för att ringa någon chef.

bassam1

Han är anställd av Reneriet som städar tågen, men är sedan en tid tillbaka uthyrd till TBT, som har hand om tekniken, för att köra tågen inne i depån. Han börjar klockan sju på kvällen och jobbar till fem på morgonen. Kollegerna börjar en timme senare.

Under natten har de två betalda tiominutersraster och en timmes obetald matrast.

– Vi kallar det vår lunchrast, när vi äter mellan tolv och ett. Och så säger vi god morgon när vi kommer till jobbet. Man ställer liksom om livet, säger Bassam Saaid.

Han är medveten om att det är viktigt att sköta sig och äta rätt, lättsmält mat och långsamma kolhydrater, på natten eftersom ämnesomsättningen fungerar annorlunda då.

– Men det är inget jag eller de andra tänker på. När jag blir sugen på något så äter jag det och bryr mig inte om det är lättsmält eller inte.

Han jobbar fem nätter och är sedan ledig i fem. Och även det är en fördel, tycker Bassam Saaid.

– Ok, när man jobbar hinner man inte med så mycket mer än att sova, äta och arbeta. Men sedan har jag ledigt i fem dagar och då kan man träffa familj och kompisar, uträtta ärenden och sådant. Och så räcker det att ta ut fem dagars semester och ändå få 15 dagar ledigt.

Men hans entusiasm för nattarbete delas inte av alla. När Salem Mayaba, som är anställd av TBT, får frågan om han gillar att jobba natt kommer svaret blixtsnabbt:

– Nej för fan! Det är problem med allt, svårt att sova, svårt att äta, svårt att vara med familjen. Men jag har inget alternativ. Den dagen jag kan få ett dagjobb så byter jag direkt, säger han med eftertryck.

murthada

Han har ett litet barn, vilket gör det svårare att få ihop livet när man jobbar natt.

– När jag kommer hem kan jag inte sova direkt, då ska jag lämna på dagis eller fixa andra saker hemma. Sedan sover jag sex sju timmar, men vill alltid sova mer. Jag blir aldrig pigg.

– Det är skillnad för Bassam du vet, han är ju singel och kan sova hur mycket han vill, tillägger han med ett skratt.

Salem Mayaba känner också av att hälsan tar stryk av de ständiga nattpassen.

– Det är alltid problem med kroppen. Läkaren säger: ”Jaha du jobbar natt, sluta med det så kommer du må bra.” Men det går ju inte, jag måste ju jobba.

Imad Qarawi har precis kommit tillbaka från semestern och tycker att det är svårt att ställa om dygnet till natt igen.

– När man är ledig lite längre känner kroppen hur det ska vara. Men när man jobbar tänker man inte på det.

Även han skulle föredra ett dagjobb, men nattilläget på 40 kronor i timmen gör att han stannar kvar.

imad1

– Eftersom vi har låg lön är det svårt att vara utan. Jag har en stor familj i hemlandet, med föräldrar som inte har så bra pension, så jag skickar hem pengar till dem. Då måste jag tänka på varenda krona. Det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på.

Lite längre bort på den smala perrongen som skiljer de två spåren med uppställda tåg möter vi Murtadha Selman. Han har två små barn och tycker att det är stressigt att jobba natt.

murthada

– Det är svårt när man har familj. Men det är bättre schema nu när jag jobbar fem-fyra. Förut jobbade vi fyra dagar och var lediga två, då var det ännu värre.

När de två tågen är färdigstädade körs de ut ur städhallen. I väntan på nästa kommer Imad Qarawi tillbaka med en lista på saker han vill säga.

– Jag får sämre minne av att jobba natt, därför måste jag skriva upp så jag inte glömmer, säger han och räknar upp nackdelar med nattarbetet.

Stress, dålig sömn och att äta på natten när kroppen egentligen vill vila, har fått honom att åldras i förtid, tycker han.

– Jag går upp i vikt, tappar hår, ansiktet ser äldre ut och så känns det psykiskt också. Liksom en nervös känsla när jag sovit på dagen, då känns det att något är fel när jag vaknar, säger han medan han prickar av på listan.

Men han ser en positiv sak med att arbeta som han gör.

– Om man är ung och orkar kan man skaffa ett extrajobb eftersom man har fyra dagar ledigt mellan passen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.