Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Nattarbete
Efter semestern har Imad Qarawi svårt att vända på dygnet igen för att jobba natt. Foto: Rebecka Uhlin

Lunch mellan tolv och ett – på natten

Vid Nybodadepån i södra Stockholm städas 30 tunnelbanetåg varje natt. De anställda jobbar fem nätter och är sedan lediga fyra eller fem. Åsikterna går isär om nattjobbets för- och nackdelar. Men alla är överens om att nattillägget är en stark drivkraft.

6 april 2016 11:31

Vid åttatiden på kvällen rullar de första tågen in i den avlånga städhallen och de sex städarna sätter igång med arbetet. Golven ska sopas och våttorkas, skräp plockas och eventuella spyor saneras.

När Sekotidningen är på besök är det måndag kväll så just de senare lyser med sin frånvaro.

– Men på helgerna kan det vara otroligt mycket. Och då kan vagnarna vara sönderslagna med förstörda säten och en massa klotter, säger Bassam Saaid.

Han är 25 år och har jobbat natt sedan han var 19 – och han gillar det.

– Jag har valt det själv eftersom det passar mig mycket bättre. Det är högre tempo, när man jobbar dag går tiden så långsamt, och så är det mer utmanande då man måste lösa eventuella problem själv i stället för att ringa någon chef.

bassam1

Han är anställd av Reneriet som städar tågen, men är sedan en tid tillbaka uthyrd till TBT, som har hand om tekniken, för att köra tågen inne i depån. Han börjar klockan sju på kvällen och jobbar till fem på morgonen. Kollegerna börjar en timme senare.

Under natten har de två betalda tiominutersraster och en timmes obetald matrast.

– Vi kallar det vår lunchrast, när vi äter mellan tolv och ett. Och så säger vi god morgon när vi kommer till jobbet. Man ställer liksom om livet, säger Bassam Saaid.

Han är medveten om att det är viktigt att sköta sig och äta rätt, lättsmält mat och långsamma kolhydrater, på natten eftersom ämnesomsättningen fungerar annorlunda då.

– Men det är inget jag eller de andra tänker på. När jag blir sugen på något så äter jag det och bryr mig inte om det är lättsmält eller inte.

Han jobbar fem nätter och är sedan ledig i fem. Och även det är en fördel, tycker Bassam Saaid.

– Ok, när man jobbar hinner man inte med så mycket mer än att sova, äta och arbeta. Men sedan har jag ledigt i fem dagar och då kan man träffa familj och kompisar, uträtta ärenden och sådant. Och så räcker det att ta ut fem dagars semester och ändå få 15 dagar ledigt.

Men hans entusiasm för nattarbete delas inte av alla. När Salem Mayaba, som är anställd av TBT, får frågan om han gillar att jobba natt kommer svaret blixtsnabbt:

– Nej för fan! Det är problem med allt, svårt att sova, svårt att äta, svårt att vara med familjen. Men jag har inget alternativ. Den dagen jag kan få ett dagjobb så byter jag direkt, säger han med eftertryck.

murthada

Han har ett litet barn, vilket gör det svårare att få ihop livet när man jobbar natt.

– När jag kommer hem kan jag inte sova direkt, då ska jag lämna på dagis eller fixa andra saker hemma. Sedan sover jag sex sju timmar, men vill alltid sova mer. Jag blir aldrig pigg.

– Det är skillnad för Bassam du vet, han är ju singel och kan sova hur mycket han vill, tillägger han med ett skratt.

Salem Mayaba känner också av att hälsan tar stryk av de ständiga nattpassen.

– Det är alltid problem med kroppen. Läkaren säger: ”Jaha du jobbar natt, sluta med det så kommer du må bra.” Men det går ju inte, jag måste ju jobba.

Imad Qarawi har precis kommit tillbaka från semestern och tycker att det är svårt att ställa om dygnet till natt igen.

– När man är ledig lite längre känner kroppen hur det ska vara. Men när man jobbar tänker man inte på det.

Även han skulle föredra ett dagjobb, men nattilläget på 40 kronor i timmen gör att han stannar kvar.

imad1

– Eftersom vi har låg lön är det svårt att vara utan. Jag har en stor familj i hemlandet, med föräldrar som inte har så bra pension, så jag skickar hem pengar till dem. Då måste jag tänka på varenda krona. Det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på.

Lite längre bort på den smala perrongen som skiljer de två spåren med uppställda tåg möter vi Murtadha Selman. Han har två små barn och tycker att det är stressigt att jobba natt.

murthada

– Det är svårt när man har familj. Men det är bättre schema nu när jag jobbar fem-fyra. Förut jobbade vi fyra dagar och var lediga två, då var det ännu värre.

När de två tågen är färdigstädade körs de ut ur städhallen. I väntan på nästa kommer Imad Qarawi tillbaka med en lista på saker han vill säga.

– Jag får sämre minne av att jobba natt, därför måste jag skriva upp så jag inte glömmer, säger han och räknar upp nackdelar med nattarbetet.

Stress, dålig sömn och att äta på natten när kroppen egentligen vill vila, har fått honom att åldras i förtid, tycker han.

– Jag går upp i vikt, tappar hår, ansiktet ser äldre ut och så känns det psykiskt också. Liksom en nervös känsla när jag sovit på dagen, då känns det att något är fel när jag vaknar, säger han medan han prickar av på listan.

Men han ser en positiv sak med att arbeta som han gör.

– Om man är ung och orkar kan man skaffa ett extrajobb eftersom man har fyra dagar ledigt mellan passen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Medarbetaravtal

Ett gemensamt avtal för tjänstemän och arbetare.