Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Delar av Vägverket och Banverket bolagiseras

26 oktober 2007 09:41

När det första steget i den föreslagna privatiseringen tas vill utredaren att Vägverket Konsult och Banverket Projektering slås ihop till ett aktiebolag.
Hon tycker också att Vägverket Produktion kan bolagiseras vid samma tidpunkt.
Däremot föreslår hon regeringen väntar ett år till med att bolagisera Banverket Produktion. Den tiden ska användas till att förbättra de ekonomiska förutsättningarna, bland annat genom att sammanslagningen mellan Banverket Produktion och Banverket Industridivision ska bli färdig.Omställningskostnaderna räknar utredaren med ska bli störst i Vägverket. Några ekonomiska tillskott ska emellertid inte behövas för att genomföra bolagiseringarna, menar Christina Rogestam.

Bolagiseringen av delar av Vägverket kommer att kosta totalt 374 miljoner, varav 222 miljoner drabbar Vägverket Produktion, 119 miljoner Vägverket Konsult och resterande 33 miljoner det som blir kvar av myndigheten.
Bolagiseringen av delar av Banverket blir betydligt billigare: cirka 70 miljoner. Kostnaderna fördelas med 40 miljoner för Banverket Produktion, 25 miljoner för Banverket Konsult och 5 miljoner på det som blir kvar av myndigheten.
De delar av verksamheten som ska bolagiseras har mycket personal. Något minskat personalbehov räknar utredaren inte med, men de som väljer att inte följa med till de nya bolagen riskerar att sägas upp på grund av arbetsbrist.

Utredaren har lagt fram en handlingsplan för bolagiseringen och konstaterar samtidigt att förberedelsearbetet redan har börjat.
Idag fungerar Banverket och Vägverket enligt en så kallad beställar-utförarmodell. Det innebär att Banverket produktion och Vägverket produktion lägger anbud på de uppdrag som verkens beställarenheter lägger ut och därmed konkurrerar om jobben.
Den modellen gillas inte av vare sig regeringen eller utredaren, som menar att det blir problem med konkurrensen som kan ge upphov till korssubventionering av den egna verksamheten.
anita.fors@sekotidningen.se

PENSIONERNA – EN FRÅGA ATT LÖSA
En bolagisering av delar av Vägverket och Banverket får konsekvenser för pensionsförmånerna för de anställda. Den statliga utredaren Christina Rogestam har tagit upp två frågeställningar.
Framför allt handlar det om redan finansierade pensionsförmåner som hänger ihop med anställningen, till exempel lägre pensionsålder.
För de delar som ska bolagiseras inom Banverket handlar det om pensionsrättigheter på 680 miljoner kronor som omfattar 1.638 anställda.
För de delar som ska bolagiseras inom Vägverket handlar det om pensionsrättigheter på drygt 410 miljoner kronor som omfattar 760 anställda.
Christina Rogestam konstaterar i sin utredning att varken SJ eller Telia lyckats lösa pensionsfrågan på ett bra sätt i samband med bolagiseringen
Hon menar att det finns olika tänkbara lösningar för att de anställda ska få behålla sina pensionsförmåner.
Ett sätt vore att omförhandla pensionsförmånerna till en annan typ av ekonomisk ersättning, pension eller lön. Ett annat sätt är att regeringen beviljar en personlig statlig pensionsrätt åt de som omfattas av dagens pensionsförmåner. Ett tredje sätt är att regeringen för över från Statens pensionsverk, SPV, till de nya bolagen.
Utredningen tar dock inte ställning till hur regeringen bör lösa frågan.
Därutöver finns en del pensionsskulder för delpensioner och pensionsersättningar inom de delar av verksamheten som föreslås bli bolagiserade. Det handlar om cirka 30 miljoner för Vägverket och 8 miljoner för Banverket – skulder som utredaren menar kan lösas genom engångspremier i samband med bolagiseringarna.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.