Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Delar av Vägverket och Banverket bolagiseras

26 oktober 2007 09:41

När det första steget i den föreslagna privatiseringen tas vill utredaren att Vägverket Konsult och Banverket Projektering slås ihop till ett aktiebolag.
Hon tycker också att Vägverket Produktion kan bolagiseras vid samma tidpunkt.
Däremot föreslår hon regeringen väntar ett år till med att bolagisera Banverket Produktion. Den tiden ska användas till att förbättra de ekonomiska förutsättningarna, bland annat genom att sammanslagningen mellan Banverket Produktion och Banverket Industridivision ska bli färdig.Omställningskostnaderna räknar utredaren med ska bli störst i Vägverket. Några ekonomiska tillskott ska emellertid inte behövas för att genomföra bolagiseringarna, menar Christina Rogestam.

Bolagiseringen av delar av Vägverket kommer att kosta totalt 374 miljoner, varav 222 miljoner drabbar Vägverket Produktion, 119 miljoner Vägverket Konsult och resterande 33 miljoner det som blir kvar av myndigheten.
Bolagiseringen av delar av Banverket blir betydligt billigare: cirka 70 miljoner. Kostnaderna fördelas med 40 miljoner för Banverket Produktion, 25 miljoner för Banverket Konsult och 5 miljoner på det som blir kvar av myndigheten.
De delar av verksamheten som ska bolagiseras har mycket personal. Något minskat personalbehov räknar utredaren inte med, men de som väljer att inte följa med till de nya bolagen riskerar att sägas upp på grund av arbetsbrist.

Utredaren har lagt fram en handlingsplan för bolagiseringen och konstaterar samtidigt att förberedelsearbetet redan har börjat.
Idag fungerar Banverket och Vägverket enligt en så kallad beställar-utförarmodell. Det innebär att Banverket produktion och Vägverket produktion lägger anbud på de uppdrag som verkens beställarenheter lägger ut och därmed konkurrerar om jobben.
Den modellen gillas inte av vare sig regeringen eller utredaren, som menar att det blir problem med konkurrensen som kan ge upphov till korssubventionering av den egna verksamheten.
anita.fors@sekotidningen.se

PENSIONERNA – EN FRÅGA ATT LÖSA
En bolagisering av delar av Vägverket och Banverket får konsekvenser för pensionsförmånerna för de anställda. Den statliga utredaren Christina Rogestam har tagit upp två frågeställningar.
Framför allt handlar det om redan finansierade pensionsförmåner som hänger ihop med anställningen, till exempel lägre pensionsålder.
För de delar som ska bolagiseras inom Banverket handlar det om pensionsrättigheter på 680 miljoner kronor som omfattar 1.638 anställda.
För de delar som ska bolagiseras inom Vägverket handlar det om pensionsrättigheter på drygt 410 miljoner kronor som omfattar 760 anställda.
Christina Rogestam konstaterar i sin utredning att varken SJ eller Telia lyckats lösa pensionsfrågan på ett bra sätt i samband med bolagiseringen
Hon menar att det finns olika tänkbara lösningar för att de anställda ska få behålla sina pensionsförmåner.
Ett sätt vore att omförhandla pensionsförmånerna till en annan typ av ekonomisk ersättning, pension eller lön. Ett annat sätt är att regeringen beviljar en personlig statlig pensionsrätt åt de som omfattas av dagens pensionsförmåner. Ett tredje sätt är att regeringen för över från Statens pensionsverk, SPV, till de nya bolagen.
Utredningen tar dock inte ställning till hur regeringen bör lösa frågan.
Därutöver finns en del pensionsskulder för delpensioner och pensionsersättningar inom de delar av verksamheten som föreslås bli bolagiserade. Det handlar om cirka 30 miljoner för Vägverket och 8 miljoner för Banverket – skulder som utredaren menar kan lösas genom engångspremier i samband med bolagiseringarna.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

Seko Stockholm ställer krav inför valet 2018

Knappt ett år före valet 2018 har Seko Stockholm tagit fram en egen valplattform med krav på ökad trygghet på arbetsmarknaden, bibehållen strejkrätt och investeringar i välfärden. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer