Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Delar av Vägverket och Banverket bolagiseras

26 oktober 2007 09:41

När det första steget i den föreslagna privatiseringen tas vill utredaren att Vägverket Konsult och Banverket Projektering slås ihop till ett aktiebolag.
Hon tycker också att Vägverket Produktion kan bolagiseras vid samma tidpunkt.
Däremot föreslår hon regeringen väntar ett år till med att bolagisera Banverket Produktion. Den tiden ska användas till att förbättra de ekonomiska förutsättningarna, bland annat genom att sammanslagningen mellan Banverket Produktion och Banverket Industridivision ska bli färdig.Omställningskostnaderna räknar utredaren med ska bli störst i Vägverket. Några ekonomiska tillskott ska emellertid inte behövas för att genomföra bolagiseringarna, menar Christina Rogestam.

Bolagiseringen av delar av Vägverket kommer att kosta totalt 374 miljoner, varav 222 miljoner drabbar Vägverket Produktion, 119 miljoner Vägverket Konsult och resterande 33 miljoner det som blir kvar av myndigheten.
Bolagiseringen av delar av Banverket blir betydligt billigare: cirka 70 miljoner. Kostnaderna fördelas med 40 miljoner för Banverket Produktion, 25 miljoner för Banverket Konsult och 5 miljoner på det som blir kvar av myndigheten.
De delar av verksamheten som ska bolagiseras har mycket personal. Något minskat personalbehov räknar utredaren inte med, men de som väljer att inte följa med till de nya bolagen riskerar att sägas upp på grund av arbetsbrist.

Utredaren har lagt fram en handlingsplan för bolagiseringen och konstaterar samtidigt att förberedelsearbetet redan har börjat.
Idag fungerar Banverket och Vägverket enligt en så kallad beställar-utförarmodell. Det innebär att Banverket produktion och Vägverket produktion lägger anbud på de uppdrag som verkens beställarenheter lägger ut och därmed konkurrerar om jobben.
Den modellen gillas inte av vare sig regeringen eller utredaren, som menar att det blir problem med konkurrensen som kan ge upphov till korssubventionering av den egna verksamheten.
anita.fors@sekotidningen.se

PENSIONERNA – EN FRÅGA ATT LÖSA
En bolagisering av delar av Vägverket och Banverket får konsekvenser för pensionsförmånerna för de anställda. Den statliga utredaren Christina Rogestam har tagit upp två frågeställningar.
Framför allt handlar det om redan finansierade pensionsförmåner som hänger ihop med anställningen, till exempel lägre pensionsålder.
För de delar som ska bolagiseras inom Banverket handlar det om pensionsrättigheter på 680 miljoner kronor som omfattar 1.638 anställda.
För de delar som ska bolagiseras inom Vägverket handlar det om pensionsrättigheter på drygt 410 miljoner kronor som omfattar 760 anställda.
Christina Rogestam konstaterar i sin utredning att varken SJ eller Telia lyckats lösa pensionsfrågan på ett bra sätt i samband med bolagiseringen
Hon menar att det finns olika tänkbara lösningar för att de anställda ska få behålla sina pensionsförmåner.
Ett sätt vore att omförhandla pensionsförmånerna till en annan typ av ekonomisk ersättning, pension eller lön. Ett annat sätt är att regeringen beviljar en personlig statlig pensionsrätt åt de som omfattas av dagens pensionsförmåner. Ett tredje sätt är att regeringen för över från Statens pensionsverk, SPV, till de nya bolagen.
Utredningen tar dock inte ställning till hur regeringen bör lösa frågan.
Därutöver finns en del pensionsskulder för delpensioner och pensionsersättningar inom de delar av verksamheten som föreslås bli bolagiserade. Det handlar om cirka 30 miljoner för Vägverket och 8 miljoner för Banverket – skulder som utredaren menar kan lösas genom engångspremier i samband med bolagiseringarna.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko har lämnat förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal

Seko har lämnat förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal på Nationella transportenheten, NTE. Därmed fortsätter Sekos medlemmar att arbeta under det befintliga avtalet. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.