Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Bättre kollektivtrafik ger fler jobb

En stor sammanhållen arbetsmarknad måste ha en välfungerande arbetspendling. Kollektivtrafiken är avgörande för en rörlig arbetsmarknad där människor kan söka och få jobb efter kompetens.

15 april 2014 16:41

Att satsa på kollektivtrafiken och förbättra för de som arbetspendlar är därför en av de smartaste investeringar en växande storstadsregion kan göra. Det leder till fler jobb, bättre klimat, ökad jämställdhet och stärker tillväxten.  Dessvärre visar LO:s nya rapport att utvecklingen går åt fel håll.

Enligt LO:s rapport som presenterades den 10 april försämras stockholmarnas möjligheter till arbete av opålitlig och dåligt planerad kollektivtrafik. Det kan vi inte acceptera. I Socialdemokraternas framtidskontrakt för Stockholmsregionen sätter vi jobben först. En fungerande arbetspendling är en avgörande del i det.


Enligt rapporten tvingas nio procent av LO:s medlemmar i Stockholm tacka nej till ett jobb eller säga upp sig på grund av otillräcklig kollektivtrafik. Också pålitligheten i kollektivtrafiken brister, hela 47 procent av LO-medlemmarna uppger att deras arbete påverkas av förseningar.

För många av yrkesgrupper, till exempel sjuksköterskor och busschaufförer, finns inte utrymme för förseningar. Idag är 74000 stockholmare arbetslösa, det är en dubblering sedan 2008. Att siffran kan komma att stiga ytterligare på grund av opålitlig arbetspendling är högst oroande. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) däremot, verkar inte se det som ett problem.

Istället för att investera i en smidigare och mer stabil kollektivtrafik vill han försvåra de redan krångliga biljettköpen med ett införande av prisdifferentiering, eller ett så kallat in- och utcheckningssystem. Det skulle snarare hindra än främja arbetsmarknaden ytterligare.


Landstingsmoderaterna har styrt Stockholmsregionen i snart åtta år. Ett styre som präglats av tunnelbanemotstånd, underinvestering i kollektivtrafik och bristande avtalsuppföljning. SL tyngs av förra årets förluster och sjunkande biljettintäkter trots massiv befolkningsökning. På grund av bristande planering användes inte 3,7 miljarder av investeringsbudgeten för kollektivtrafiken upp 2013. Trots att kraftig kritik har riktats mot den politiska styrningen av både interna och externa revisorer märks inga tecken på förändring i Moderaternas prioriteringar.


Om Socialdemokraterna vinner valet ska vi se till att SL möter framtidens behov, Vi ska korta restiderna och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Därför startar vi ett arbete för att identifiera resandebehov och arbeta mer långsiktigt och strategiskt med kollektivtrafiken.

Resenärsintäkter och landstingsskatten ska hushållas bättre för att ge utrymme att underhålla, återinvestera och bygga ut kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan. Därtill inför vi enhetstaxa och slopar de krångliga zonerna, så att biljettköpen blir enklare. Endast så kan vi bygga Stockholm starkare.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, 2:e vice ordförande i SL
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.