Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Almega var oerhört oförskämda

7 maj 2012 10:31

Frågan som tog längst tid att lösa handlade om hur länge timanställda måste jobba för att få rätt till fast anställning. Arbetsgivarsidan, läs SJ, var in i det längsta ovillig att släppa sin beräkningsmetod. Enligt LAS ska man ha arbetat minst två år den senaste femårsperioden.
   – Det var den viktigaste frågan. SJ har drivit att en timanställd måste göra 720 arbetsdagar för att komma upp i två års anställning. Normalt räknar man med 225 arbetsdagar per år, så på SJ har man ovanligt långa arbetsår, säger Åke Johansson, ordförande för klubb Trafik Västernorrland.
   Nu finns en skrivning i avtalet som säger att man ska räkna likadant för timanställda som för fast anställda.
   – Det ser jag som en stor framgång. Jag förutsätter nu att SJ kommer anställa alla timmisar som jobbat två år, säger Åke Johansson.
   På Pågatågen, som körs av Arriva, har man inte samma problem.
   – Det är positivt att man kommit till en lösning men i vårt lokala avtal regleras det där redan. Vi har faktiskt ett av de bästa avtalen i branschen, säger ordförande Lars-Åke Larsson.
   Enligt honom är en av de viktigaste frågorna individgarantin. I det nya avtalet landade den på 200 kronor.
   – De flesta hos oss har tarifflön, men det finns några grupper med individuella löner. Det händer faktiskt att folk blir erbjudna noll kronor, och det är inte ok.
   Christer Alenbratt på Svenska Tågkompaniet satt med i avtalsdelegationen. Han gör inget för att dölja sin irritation över arbetsgivarparten.
   – Almega var oerhört oförskämda när de krävde noll procent i löneökningar. De skyllde på dålig lönsamhet i branschen, men det är ju bara för att arbetsgivarna lämnar underbud i upphandlingarna. Och så vill de att de anställda ska betala för det.
   Han är dock relativt nöjd med utfallet på 2,6 procent. Men när det gäller frågan om så kallad loss of license, att man inte längre kan utföra säkerhetstjänst, är han inte alls nöjd.
   – Jag hade hoppats att vi skulle kommit längre. Det räcker ju med att man har för högt blodtryck så kan man från en dag till en annan inte fortsätta på säkerhetstjänst. Jag vill se någon slags försäkringslösning så man kan omskola sig i sådana fall.

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 2: Lite om Västtrafiken 2009-2013, och om strejken som aldrig bröt ut. | Ja ja, bra bra...

    […] företrädesrätt till fast anställning.  Arbetsköparparten Almega hade lagt fram ett bud med noll procent löneökning i de centrala […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer