Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Almega var oerhört oförskämda

7 maj 2012 10:31

Frågan som tog längst tid att lösa handlade om hur länge timanställda måste jobba för att få rätt till fast anställning. Arbetsgivarsidan, läs SJ, var in i det längsta ovillig att släppa sin beräkningsmetod. Enligt LAS ska man ha arbetat minst två år den senaste femårsperioden.
   – Det var den viktigaste frågan. SJ har drivit att en timanställd måste göra 720 arbetsdagar för att komma upp i två års anställning. Normalt räknar man med 225 arbetsdagar per år, så på SJ har man ovanligt långa arbetsår, säger Åke Johansson, ordförande för klubb Trafik Västernorrland.
   Nu finns en skrivning i avtalet som säger att man ska räkna likadant för timanställda som för fast anställda.
   – Det ser jag som en stor framgång. Jag förutsätter nu att SJ kommer anställa alla timmisar som jobbat två år, säger Åke Johansson.
   På Pågatågen, som körs av Arriva, har man inte samma problem.
   – Det är positivt att man kommit till en lösning men i vårt lokala avtal regleras det där redan. Vi har faktiskt ett av de bästa avtalen i branschen, säger ordförande Lars-Åke Larsson.
   Enligt honom är en av de viktigaste frågorna individgarantin. I det nya avtalet landade den på 200 kronor.
   – De flesta hos oss har tarifflön, men det finns några grupper med individuella löner. Det händer faktiskt att folk blir erbjudna noll kronor, och det är inte ok.
   Christer Alenbratt på Svenska Tågkompaniet satt med i avtalsdelegationen. Han gör inget för att dölja sin irritation över arbetsgivarparten.
   – Almega var oerhört oförskämda när de krävde noll procent i löneökningar. De skyllde på dålig lönsamhet i branschen, men det är ju bara för att arbetsgivarna lämnar underbud i upphandlingarna. Och så vill de att de anställda ska betala för det.
   Han är dock relativt nöjd med utfallet på 2,6 procent. Men när det gäller frågan om så kallad loss of license, att man inte längre kan utföra säkerhetstjänst, är han inte alls nöjd.
   – Jag hade hoppats att vi skulle kommit längre. Det räcker ju med att man har för högt blodtryck så kan man från en dag till en annan inte fortsätta på säkerhetstjänst. Jag vill se någon slags försäkringslösning så man kan omskola sig i sådana fall.

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 2: Lite om Västtrafiken 2009-2013, och om strejken som aldrig bröt ut. | Ja ja, bra bra...

    […] företrädesrätt till fast anställning.  Arbetsköparparten Almega hade lagt fram ett bud med noll procent löneökning i de centrala […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.