Stängda gränser har skapat stora problem för sjöfarten. Resenärerna är färre och på vissa avgångar är det helt tomt. Medan rederier som Tallink Silja, Stena Line och Eckerö sagt upp en stor del av sin personal har Viking Line valt att permittera och använda en del av tid till kursverksamhet.

Rederiets svenskflaggade fartyg, Viking Cinderella med drygt 300 anställda inom Sekos avtalsområde, togs ur trafik i mitten av mars. Strax efter tecknade Viking Line ett avtal om korttidsarbete, som ett av de första rederierna.

Personalen har en enorm kunskap och kompetens. Det försvinner om vi börjar säga upp personal

Jan-Tore Thörnroos, befälhavare för Viking Cinderella.

Nästan all personal är permitterad och har i dagsläget gått ned i arbetstid med 80 procent. 

Oskar Lindskog, ombudsman Seko Sjöfolk.

– Viking Line vill rädda både bolaget och personalen. De har från första dagen velat hitta lösningar tillsammans med oss. Det är precis så här den svenska förhandlingsmodellen ska fungera. Hittills har vi gemensamt räddat flera hundra arbetstillfällen, säger Oskar Lindskog, ombudsman Seko Sjöfolk.

– Personalen har en enorm kunskap och kompetens. Det försvinner om vi börjar säga upp personal, säger Jan-Tore Thörnroos, befälhavare för Viking Cinderella.

Utbildning på arbetstid

När Cinderella låg kvar i Stockholm under de första veckorna tog rederiets initiativ till utbildning på arbetstid. De som hade behov fick till exempel lära sig i hjärt-och lungräddning och att köra truck.

Jan Tigerstrand, maskinreparatör på Cinderella.

Sedan april ligger fartyget i Mariehamn. Det är cirka 15 ombord åt gången och de jobbar med underhåll och renovering av bland annat hytter. En av dem är Jan Tigerstrand, maskinreparatör. Utöver nya arbetsuppgifter har han fått längre och mer omständliga arbetsresor från Kalmar, där han bor, till Mariehamn. I vanliga fall går han på i Stockholm. 

– Det pratas mycket om corona och när trafiken kan vara igång igen. Viking Line har en framtidstro, till skillnad från till exempel svenskflaggade Birka Stockholm som ägs av Eckerökoncernen. Där har nästan all personal sagts upp, säger Jan Tigerstrand.

Tuff omställning för flera

Anders Ekberg, huvudskyddsombud, berättar att alla inte har lätt att anpassa sig till de nya arbetsförhållandena.
– Många tycker det är jättejobbigt att vara hemma så länge. De har svårt med nya rutiner och de saknar den sociala biten. När man jobbar på ett fartyg är de ombord som ens andra familj, säger Anders Ekberg.


När trafiken kan komma igång är oklart. Sekos lokala företrädare och rederiet har en handlingsplan på gång för hur de på bästa sätt kan återgå till trafik.

– Vi tillsammans försöker i den här speciella situationen hitta lösningar som är bra för alla parter, säger Bent Björn-Nielsen, sektionsordförande på Viking Line.