Tågvärden Riad Deneche berättar hur det var att arbeta på tågen under sommaren.

Riad Deneche, tågvärd på SJ regionaltåg i Eskilstuna

Hur har sommaren varit?

–Det har varit blandat. Först hade vi nästan inga resenärer. Sedan kom det plötsligt alldeles för många. SJ har begränsat antalet sålda biljetter på regionaltågen men folk respekterar inte det. När de inte kan köpa biljett till ett tåg, köper de till andra avgångar och hoppar på i alla fall.

–Vi kan ha ett fullbokat tåg som plötsligt får ytterligare 50 – 60 passagerare. Vi ber dem kliva av, men inget händer. De är så många, att vi inte kan avhysa dem.

–När jag tar upp med en resenär att hens biljett är till ett annat tåg och att det är fullbokat, säger de ingenting, och inte de andra resenärerna heller. De bryr sig inte om säkerheten utan tänker bara på sig själva, säger ”jag måste resa till Stockholm”, ska träffa kompisar, gå på fest och liknande. Det där med nödvändiga resor är inget de bryr sig om.

–Jag har tagit upp det med gruppchefen i Eskilstuna. Andra orter har samma problem, svårt att veta hur det ska lösas. Vi har inga ordningsvakter ännu, vet inte om SJ vill komma i konflikt med resenärerna.

Er egen säkerhet – hur är det med den?

–Vi har handsprit och behöver inte visera biljetter om vi känner oss otrygga, vilket en del utnyttjar och tjuvåker. Men visst är vi oroliga.

–Vi pratar med varandra och är varandras psykologer, vi chattar, och pratar med chefen. Det är vad vi kan göra. Jag har haft det tufft, men det finns de kollegor som haft det ännu värre.

Hur ser det framåt?

–Vi känner en enorm oro och stress, det kommer bara att bli värre, med skolor och jobb som kommer igång.

Sarah Andersson, tågvärd på Öresundståg.
Sarah Andersson, tågvärd på Öresundståg.

Sarah Andersson tågvärd på Öresundståg

Hur har sommaren varit?

–Vi har haft frihet under ansvar, har fått välja själva om vi ska kontrollera och titta på biljetter. Jag tycker att det fungerat för mig, jag kan inte sitta still så jag har gått runt en del i tågen.

–Först hade vi få passagerare men det har ökat otroligt mycket under sommaren. I morse hade en kollega 800 resenärer på ett tåg som har 600 sittplatser och så ser det ofta ut nu. Vissa avgångar, särskilt från Helsingborg är fruktansvärda. Folk står som packade sillar.

–Jag får ofta skit från resenärer om att det är trångt. Och då frågar jag ibland om de själva gör en nödvändig resa. Blir sällan något svar på det. Jag har säkerhetsansvar för resenärernas resa, men inte för deras hälsa. Det finns inga begräsningar i antal biljetter som säljs eller liknande.

–Människor här nere tar inte smittan på allvar och det blev ännu värre när Danmark öppnade sin gräns för skåningar. Svenskarna var som galna, skulle till Tivoli och Bakken.

–För min yrkesstolthet vill jag gärna titta på biljetter och därför går jag runt i tåget. – Det är en hel del som inte betalar. De säger att det är så olika hur vi tågvärdar gör, men jag säger att det är enkelt: du ska ha biljett.

Är du rädd för din egen säkerhet?

–Till viss del, men jag ser på statistiken att de flesta som blir sjuka överlever, haha. Och de som avlider är äldre och har sjukdomar.

–Jag har visserligen en lungsjukdom och min läkare stöttar mig genom att kolla hur det utvecklar sig. Var försiktig brukar min sambo säga. Jag svarar att jag inte slickar på mina resenärer, så det är lugnt.

­–Vi har haft ett fall av covid 19 bland personalen, men vet inte om smittan kom från jobbet.

Har ni munskydd?

–Det har funnits för de som vill, nu har Danmark infört tvång och det borde även gälla oss som kör in till Köpenhamn, men jag vet inte ännu.

Framtiden – hur ser den ut?

Känner lite oro, faktiskt. Det blir fler som åker när skolorna öppnar och Skånetrafiken har bestämt att inte utöka turtätheten på Pågatågen. Många passagerare kommer till oss i stället. Vår tidtabell ligger fast eftersom det är många regionala trafikmyndigheter bakom.

–Vi kan förstås be resenärer kliva av – men tror du att någon gör det? Har aldrig hänt.

Behöver mer tvångsåtgärder?

–Nej, det tror jag inte. Folk ska fram till varje pris. Fler tåg och vagnar är en bättre lösning. Jag tror vi får ställa in oss på ett nytt ”normalt” efter det här. Vet inte vad det innebär, men något tror jag måste ändras.

Maria Sääf klubbordförande Östgötapendeln

Maria Sääf, ordförande på Arriva Östgötapendeln

Hur har sommaren varit?

–Den har varit okej faktiskt. Det har inte varit så trångt förutom när det varit väldigt varmt och många åkt från Norrköping till Motala för att bada. Det är ju nöjesresor som man inte ska göra egentligen. Men folk gör så i alla fall.

–På ditvägen har många spritt ut sig som de ska, men på hemvägen har de inte gjort det, utan är mer slarviga.

Har ni känt er oroliga för er egen säkerhet?

-Ibland när det varit trångt, men det har funnits möjlighet att gå undan. Så det har funkat. Jag tror inte på munskydd, varken för resenärer eller oss i personalen. Det finns de som använder munskydd, men som inte är bra på det, ställer sig närmare, petar på det och tar av och på. Hoppas verkligen vi slipper tvång.

Hur ser det ut framöver?

–Vi har full tidtabell från och med 17 augusti och det är bra. Vi har fått vara med från facket när Östgötatrafiken och Arriva diskuterat tidtabeller och fått föra fram våra synpunkter. Det har varit värdefullt och lärorikt. Jag tror vi påverkade. Vi har fått en bättre dialog än tidigare.

–Östgötatrafiken har förlorat pengar under våren men har valt att satsa ändå på full trafik efter sommaren. För att få med sig resenärerna på att ta ansvar och sprida ut sig. Till exempel har skolorna gått med på att sprida ut starttiderna på morgonen, under en timmes tid. Det tror vi kommer att göra stor skillnad under rusningstid.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Pågatågen.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Arriva Pågatågen

Hur har sommaren varit?

–Mycket trängsel, många arbetar och har inte bil, plus att vi har turister, Då uppstår det trängsel. Inte minst på Österlen där det är många stockholmare som åker.

–Det kommer att bli än mer trängsel eftersom Skånetrafiken reducerar trafiken, vägrar återgå till vintertidtabell, samtidigt som skolor och arbetsplatser öppnar. Politikerna säger sig vilja spara pengar till sjukvården, men om det leder till att fler blir sjuka. Vad har man vunnit?  

Hur mår personalen?

­–Det finns en oro men det skiljer sig mellan individer. Tillhör man riskgrupp så är man mer rädd och slipper visera. De som har riskgrupp hemma kan vara oroade också. Det är svårt att gå undan när det är trångt, vi måste exempelvis gå runt och hålla koll på cyklar, så att de skadar någon.

–Tågvärdarna ska arbeta vid dörrarna och då måste vi fram även när det är trångt. Vi ville att all visering skulle bort, men det skyddstopp vi lade i våras ledde inte till det. Istället är det bara riskgrupper som slipper kontrollera biljetter.  

–Vi använder inte munskydd, vi kan hämta på Skånetrafiken men det är mest för att skydda resenärerna. Inte oss själva. Företaget följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Framtiden?

–Det blir tufft eftersom vi fåt färre tåg och det är varsel om uppsägningar. Vi ska manifestera med Kommunal mot detta. De skulle kunna dra ner på kvällarna och öka antalet avgångar och vagnar på dagtid. Det tror jag folk skulle acceptera. Ansvaret läggs nu helt över på resenärerna, som ska stanna hemma.

–De drar ner för att tjäna pengar, och samtidigt tar de emot pengar för att inte dra ner. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet protesterar, men inget händer. Vi får se hur det blir kommande veckor nu.

Anna Bergström, lokförare och klubbordförande på Mälartåg.
Anna Bergström, lokförare på Upptåget.

Anna Bergström, lokförare på Upptåget

Hur har sommaren varit?

–V i har haft heltimmestrafik och en hel del nöjesåkande, Till Furuvik och folk har åkt in till Uppsala för att köpa en glass. Det känns inte som nödvändiga resor. Å andra sidan har vi inte haft några begränsningar i antalet sittplatser, förutom vid tågvärdarnas kupé.

–Vi har kunnat ha hur mycket folk som helst, folk står ofta packade i rusningstid, det finns ingen begränsning och varje region har utformat sina regler. Bett att folk ska stanna hemma och inte göra onödiga resor, men inget händer med den som struntar i det.

Har ni varit oroliga för er egen säkerhet?

–Vi har haft handsprit och när det är trångt behöver vi inte visera. Vi ska visa oss på perrongen och vi har haft personal som uppmanat folk att inte resa.

–Arbetsgivaren har gjort vad de kunnat, även om det tog lång tid innan de lyssnade på och vidtog åtgärder som personalen föreslog, Som att inte visera när det är trångt.

–Det hade varit tryggare med vartannat säte tomt, blockerat, men det hade nog varit svårt att upprätthålla. Vi kan bara avhysa folk som stör

–Vet inte heller om ett förbud istället för riktlinjer från Folkhälsomyndigheten hade hjälpt. Vem skulle upprätthålla dessa regler? Sett till att folka gått av?

Framtiden – hur ser hösten ut?

–Oroligt, vi har haft stängda gymnasieskolor och högskolor och det har ju minskar antalet resenärer. Nu öppnar de igen. Vi får vintertidtabell med halvtimmestrafik vilket hjälper en del. Men det kommer nog att bli trångt.

Tågvärden Helena Henriksdotter har kämpat med tjuvåkare hela sommaren.

Helena Henriksdotter, tågvärd SJ AB

Hur har sommaren varit?

–Jag har jobbat mycket och det har fungerat bra. Det största problemet är alla tjuvåkare som kommer i och med att alla platser inte är bokade. På snabbtågen är det 65 procent bokat vilket gör att folk sätter sig på de spärrade platserna.

–Antalet tjuvåkare, som inte betalar, har ökat från 1- 3 per vecka till 1-.3 per avgång. Går inte att stoppa tåget för att få av dem. En del tycker det ska vara gratis att åka.

–Hade fyra killar som satte sig i 1 klass på väg till Mora och de sa bara att de inte kunde betala. PÅ Dalalinjen har vi inga larmföretag att ringa heller för att få hjälp.

–Vissa har försökt boka biljett men inte lyckats, då brukar jag hjälpa dem att köpa. Så får de åka. Vi har platser över och kan placera om. Dock har det varit svårt på X 3000 där det är för få 1 klassplatser.

Många har vittnat om trånga tåg under sommaren. Har det varit så?

–Folk älskar att klaga, haha, men ingen har tvingat dem att resa. Men det är klart det blivit trångt ibland när folk hoppar på utan biljett. Jag tycker att jag i de flesta fall lyckats placera om så det löst sig.

Din egen säkerhet och oro?

–Jag är inte så orolig för viruset men flera kollegor är det och hälften skulle säkert vilja använda munskydd. Inte jag. Vi får inte för SJ, med hänvisning till att Folkhälsomyndigheten inte rekommenderar det, men jag har kollegor som använder det i alla fall.

–Jag är mer oroad för tjuvåkandet och den stress det skapar tillsammans med att vi har veckolistor och bara vet en vecka i förväg hur vi ska jobba. Normalt är det en månad i förväg. Detta tillsammans gör att man mår dåligt. Alla tågvärdar arbetar som vanligt efter 1 juli, ingen är permitterad.

Vad gör SJ för att underlätta eller komma åt tjuvåkarna och schemat?

–Plattformsvisering på vissa platser har minskat tjuvåkandet en del. Vi kan ringa larmtjänst för att få av personer men det tar ofta för lång tid. De skulle kunna utöka biljettkontrollen, men det finns inga planer på det så vitt jag vet.

–Det går att boka biljetter sent in på hösten så SJ vet vilka tåg som ska gå. Då borde det gå att lägg ut månadsschema, som vanligt. Får se hur de gör.