”Nu säger vi ifrån!” Så inleds ett flygblad till de anställda på SJ Götalandståg, som tidningen Arbetet har tagit del av. Flygbladet är undertecknat med ”Livspusselkommittén”.

Det handlar om SJ:s nya planeringssystem som skapat kaos för såväl de anställda som för resenärerna.

Arbetet har tidigare skrivit om hur SJ:s nya system suger musten ur de anställda. Orimligt långa pass, hotellbokningar som försvinner och tågvärdar som schemaläggs som lokförare är några av exemplen.

Vi menar att de mycket väl kunnat göra heltidstjänster, men de vill inte för att behålla flexibiliteten

Lokförare på SJ som vill vara anonym

På SJ Götalandståg, som kör upphandlad tågtrafik i västra Sverige, har lokförare och tågvärdar tröttnat. På ett stormöte kom man överens om en gemensam protestaktion.

– Från den 1 december har vi sagt att vi tackar nej till frivillig övertid i två veckor, som ett sätt att visa missnöje. Folk som har frivilliga uppdrag för SJ, som körlärare och handledare för nyanställda, uppmanas att frånsäga sig det, säger en lokförare som vill vara anonym.

Facken står inte bakom protesten

Han är noga med att påpeka att det inte är facken på SJ som står bakom protesten och att ingen ska vägra beordrad övertid. Arbetsgivaren ska inte kunna hävda att det är en olovlig stridsåtgärd.

Enligt lokföraren har det varit mycket ovanligt med beordrad övertid tidigare, utan det har löst sig med frivillighet. Sedan protestaktionen drogs i gång kan det vara på väg att ändras.

– Nu har jag hört om kollegor som blev uppringda i fredags och beordrades att jobba på lördagen, deras lediga dag. Jag vet inte i vilken omfattning det har skett, men det är information jag har fått.

Förutom att vägra frivillig övertid uppmanas de anställda att stänga av jobbtelefonen när arbetspasset är slut och inte svara om arbetsgivaren ringer på den privata. Man ska inte heller frivilligt byta turer eller flytta lediga dagar och hålla på alla arbetstidsregler.

Säg nej till mertid

För deltidsanställda är uppmaningen att säga nej till mertid, även om det kan märkas i plånboken. Enligt lokföraren hävdar företaget att det inte går att ha heltidstjänster för tågvärdar i Göteborg då det inte går att få ihop schemat.

– Men nu när folk inte vill jobba mertid så står de utan personal. Så uppenbarligen går det. Vi menar att de mycket väl kunnat göra heltidstjänster, men de vill inte för att behålla flexibiliteten.

Ett av kraven de anställda ställer är redan uppfyllt. Det handlar om den extra semestervecka man haft som kompensation för att man jobbar röda dagar. Den ville arbetsgivaren ta bort och i stället lägga ut dagarna lite när som helst.

– Men en extra ledig tisdag i mitten av oktober är inte så bra kompensation för att man har jobbat midsommar. Vi vill ju ha den extra veckan, då har det varit så att vi haft en semestervecka på våren, fyra på sommaren och en på vintern, säger lokföraren.

Där har arbetsgivaren backat, men de övriga kraven står kvar.

Anpassade scheman för sjuka

Vidare vill man se anpassade scheman för föräldrar och deltidssjukskrivna, något man anser att det nya systemet inte tar hänsyn till.

Dessutom ska ingen tvingas att ta så kallade skubbscheman, vilket innebär att man får sitt schema veckovis.

Det fjärde, och sista kravet, är att arbetsgivaren ber om ursäkt för det misslyckade införandet av det nya planeringssystemet.

– Det borde ju vara det lättaste att uppfylla, men det är nog det svåraste för dem, säger lokföraren med ett uppgivet skratt.

SJ: ”Dialog med skyddsombud”

När Arbetet söker SJ för en kommentar om protesterna väljer bolaget att svara i ett mejl:

”Det stämmer att SJ har en del intrimningsproblem i samband med att vi bytt planeringssystem. När det gäller initiativ mot övertid, har vi löpande dialog med våra fackliga representanter och skyddsombud. Det är inte därifrån som det tagits något initiativ och vi har inte mer kunskap om detta än så.”

Artikeln är tidigare publicerad i Arbetet som tillsammans med Sekotidningen och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.