Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Post i förändring
Nyhet

Brevbärare får återgå till tidigare arbetssätt

Postnord överger konceptet med fyra flöden i flerfamiljshus med 30 hushåll eller mer. Under första kvartalet ska små brev sorteras in i övrig post. Som brevbärarna gjorde tidigare.

4 mars 2016 09:24

 

I hus med mellan 10 och 30 hushåll ska det göras en lokal översyn av verksamheten för att se vilket arbetssätt som är det bästa. Beslut om undantag från fyra flöden måste dock godkännas av chefer högre upp i hierarkin. För flerfamiljshus med färre än tio avlämningsställen blir det ingen förändring.

Sandra Svensk ledamot i Seko Postens styrelse säger att beslutet är ett steg i rätt riktning. Kritiken från brevbärarna mot fyra flöden har varit massiv. Konceptet anses försämra  kvaliteten och leda till sämre arbetsmiljö.

-Det är inte guld och gröna skogar, men vi hoppas att det ska öka brevbärarnas inflytande över hur arbetet organiseras, säger hon.

Att kamma in de små breven betyder mer tid inne. Men eftersom fyra flöden inte sparat någon tid för brevbärarna betyder det ingen tidsförlust, enligt facket.

-Vi hade hoppats slippa processen att högre chefer ska fatta beslut om förändringar i mindre fastigheter, men som sagt möjligheten att få en bättre arbetsmiljö ökar, säger Sandra Svensk.

Erika Ahlqvist är chef för distributionen på Postnord. Hon medger att koncept utdelning inte är lämpligt i alla fastigheter.

-Vi har kommit fram till att vi ska ha undantag från konceptet. I fastigheter utan fastighetsbox och med 30 avlämningsställen eller mer fungerar det mindre bra, säger hon.

Flerfamiljshus som berörs är ofta från miljonprogrammet och studentboenden, men också innergårdar i Stockholms innerstad.

Att chefer högre upp ska besluta om undantag med färre hushåll beror enligt Eva Ahlqvist på att det är viktigt att få överblick eftersom förändringar kan påverka arbetet i terminalerna.

-Vi vill också att forum för fastighetsboxar ska få den här informationen, säger hon.

Fyra flöden är en del av Postnords nya arbetssätt, koncept utdelning. Det innebär i grova drag att allt mer post maskinsorteras i terminalerna för att kunna delas ut direkt till hushållen. Tidigare har brevbärarna sorterat, kammat, större delen av de adresserade breven på kontoret.  De mindre kuverten, C5, har blivit en egen hög, det så kallade fjärde flödet.

Fyra flöden  har fått mycket kritik från brevbärare och skyddsombud runt om i landet. Arbetet blir tyngre och det tar längre tid att dela ut fyra högar istället för tre.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Lena Moberg

    Den tid det tar att plocka ut dom ingångar som gäller är nästan det samma som att kamma upp allt. Eller?

  2. Bosse Palmberg

    Med Erika Alqvist som högsta chef kan det bara bli bättre!!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förarlös tunnelbana år 2025

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko och Fastighets utreder samgående

Sekos och Fastighets styrelser har beslutat gå vidare och utreda ett samgående mellan förbunden. Förbunden börjar med att utreda avgiftssystemet. Läs mer

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Arbetsplatsen
De sätter säkerheten främst

De sätter säkerheten främst

Omväxlande och varierat med felsökning, reparationer och underhåll. Det är det bästa med jobbet, tycker tågteknikerna på Mantenas underhållsdepå. Och numera står säkerheten högt i kurs i Hagalund. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.