Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Post i förändring
Nyhet

Brevbärare får återgå till tidigare arbetssätt

Postnord överger konceptet med fyra flöden i flerfamiljshus med 30 hushåll eller mer. Under första kvartalet ska små brev sorteras in i övrig post. Som brevbärarna gjorde tidigare.

4 mars 2016 09:24

 

I hus med mellan 10 och 30 hushåll ska det göras en lokal översyn av verksamheten för att se vilket arbetssätt som är det bästa. Beslut om undantag från fyra flöden måste dock godkännas av chefer högre upp i hierarkin. För flerfamiljshus med färre än tio avlämningsställen blir det ingen förändring.

Sandra Svensk ledamot i Seko Postens styrelse säger att beslutet är ett steg i rätt riktning. Kritiken från brevbärarna mot fyra flöden har varit massiv. Konceptet anses försämra  kvaliteten och leda till sämre arbetsmiljö.

-Det är inte guld och gröna skogar, men vi hoppas att det ska öka brevbärarnas inflytande över hur arbetet organiseras, säger hon.

Att kamma in de små breven betyder mer tid inne. Men eftersom fyra flöden inte sparat någon tid för brevbärarna betyder det ingen tidsförlust, enligt facket.

-Vi hade hoppats slippa processen att högre chefer ska fatta beslut om förändringar i mindre fastigheter, men som sagt möjligheten att få en bättre arbetsmiljö ökar, säger Sandra Svensk.

Erika Ahlqvist är chef för distributionen på Postnord. Hon medger att koncept utdelning inte är lämpligt i alla fastigheter.

-Vi har kommit fram till att vi ska ha undantag från konceptet. I fastigheter utan fastighetsbox och med 30 avlämningsställen eller mer fungerar det mindre bra, säger hon.

Flerfamiljshus som berörs är ofta från miljonprogrammet och studentboenden, men också innergårdar i Stockholms innerstad.

Att chefer högre upp ska besluta om undantag med färre hushåll beror enligt Eva Ahlqvist på att det är viktigt att få överblick eftersom förändringar kan påverka arbetet i terminalerna.

-Vi vill också att forum för fastighetsboxar ska få den här informationen, säger hon.

Fyra flöden är en del av Postnords nya arbetssätt, koncept utdelning. Det innebär i grova drag att allt mer post maskinsorteras i terminalerna för att kunna delas ut direkt till hushållen. Tidigare har brevbärarna sorterat, kammat, större delen av de adresserade breven på kontoret.  De mindre kuverten, C5, har blivit en egen hög, det så kallade fjärde flödet.

Fyra flöden  har fått mycket kritik från brevbärare och skyddsombud runt om i landet. Arbetet blir tyngre och det tar längre tid att dela ut fyra högar istället för tre.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Lena Moberg

    Den tid det tar att plocka ut dom ingångar som gäller är nästan det samma som att kamma upp allt. Eller?

  2. Bosse Palmberg

    Med Erika Alqvist som högsta chef kan det bara bli bättre!!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Bring Citymail måste se till att personal kan gå på toaletten

Bring Citymail måste se till att brevbärarna kan ta lunchrast, göra toalettbesök och ta paus under en arbetsdag. Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en anmälan från Sekos skyddsombud. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.