Varselkläder är personlig skyddsutrustning i självlysande och reflekterande tyg med reflexer. Sedan 2018 krävs det en viss yta av färgat material och reflexmaterial för att komma upp i de tre skyddsklasser som finns.

Det gör att personer med små storlekar måste ha mer kläder på sig för att komma upp i den högsta skyddsklassen, till exempel både byxor och överdel.

De flesta Sekotidningen pratar med är överens om att varselkläderna ofta är för stora i storlekarna.

– Jag har medium eller large i vanliga fall, och jag kan ha en varselväst i storlek small. Då hänger den ändå ner över axlarna, säger Jeanette Lundberg.

Hon är signalvakt och förtroendevald på väg- och trafiksäkerhetsbolaget Rentsafe som nyligen har köpt upp ATA:s vakt- och lotsavdelning.

Varselbyxor skavde hål på höfterna

Fel och stel passform skapar även svårigheter för många som använder varselbyxor.

– Är man lång och smal går det väl bra, men när herrbyxorna kommer upp i storlek 48 eller mer – då sitter de åt och gör ont.

– Byxorna jag hade innan var så hårda att de skavde hål på höfterna på mig, säger Marita Persson, som är kollega till Jeanette Lundberg på Rentsafe.

Marita är kritisk till att hon och hennes kvinnliga kollegor inte fått tillgång till någon damkollektion med varselkläder, åtminstone inte på senare år.

– Är du liten, eller har korta ben, då är byxorna alldeles för långa i benen – men du får inte vika upp dem. Passar ett par byxor mig bra i midjan så är benen för korta.

Nöjda med annan tillverkare

Annica Björk, som också jobbar på Rentsafe och tidigare ATA, tycker att herrbyxor ofta blir så strama över höfterna att det blir svårt att sitta ner och röra sig.

– Sedan passar byxorna för kvinnor inte alltid heller, men det kanske är självförvållat. De kan vara för långa eller för korta, eller så passar det inte i midjan och vid höfterna. Jag skulle vilja att man fick prova ut kläder av olika modeller och märken, säger hon.

På ATA har de anställda fått varselkläder av märket Gesto. Nu när verksamheten har köpts upp av Rentsafe ska de gå över till Blåkläder, vilket Annica och Marita är nöjda med.

Använder varselkläder fel

När Trafikverket 2021 gjorde arbetsplatskontroller vid vägarbeten som de upphandlat, visade det sig att personalen hade fel varselkläder på sig i en femtedel av fallen.

Samtidigt visste nästan alla hur de skulle vara klädda när myndigheten testade deras kunskaper.

Våren 2021 skickade Seko ut en enkät till medlemmar som jobbar som trafikvakter. Av de som svarade på enkäten var 21 procent kvinnor – och 21 procent svarade nej på frågan om skyddsutrustning och arbetskläder passade bra.

Problem även på SJ

Enligt Olle Blomberg, huvudskyddsombud på SJ, gäller samma sak för de som jobbar i SJ:s tågdepåer.

– De använder inte alltid plaggen som de borde, så det är väl ett tecken på att de inte funkar. Det dyker återkommande upp diskussioner kring varselkläderna, men då pratar man mer om kroppsformer än om kön, säger Olle Blomberg.