Tog fajten för kvinnostorlekar på varselkläder – fick inget gehör
Rentsafe och SJ erbjuder varselkläder i kvinnostorlekar, till skillnad från trafiksäkerhetsbolaget ATA. Arbetsledaren Stefan Hellberg försökte få ATA att se över sitt klädsortiment.
Det är arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla varselkläder som passar och är anpassade efter arbetsförhållanden och arbetsuppgifter. Men ofta ser det inte ut så i verkligheten.
Signalvakterna Jeanette Lundberg, Marita Persson och Annica Björk har haft flera problem med sina varselkläder under tiden de jobbat på ATA:s trafikvaktsverksamhet, som köpts upp av Rentsafe.
ATA:s HR-chef Hanna Bennani tycker inte att hon kan uttala sig eftersom hon är för långt från den dagliga verksamheten, och vill inte heller hänvisa till någon annan.
Hon säger sig dock inte känna till några klagomål på varselkläderna.
Kämpade för kvinnostorlekar
Det gör däremot Stefan Hellberg, tidigare arbetsledare på ATA som nu följt med till Rentsafe i samma roll.
– Jag fajtades för att vi skulle få storlekar anpassade för kvinnor. Det har kommit in fler och fler kvinnor i branschen, och jag påtalade för de inköpsansvariga att det kanske är läge att se över klädsortimentet, säger Stefan Hellberg och tillägger:
– Oavsett vad man tycker så skiljer det sig mellan kvinnor och män i passform. Byxor är det absolut största problemet.
Dyrare med damkollektion
På ATA användes varselkläder av märket Gesto. Nu när verksamheten gått över till Rentsafe köps kläderna in från Blåkläder, som har ett eget damsortiment.
– Det hade vi inte innan. Jag fick inget gehör för det på ATA, eftersom damkläder av någon anledning kostar mer än herrkläder.
– Det är klart man ska ha koll på kostnader, men alla ska ju ha kläder som passar, säger Stefan Hellberg.
Mathias Horvat är operations manager på Rentsafe.
– Vi har både män och kvinnor i verksamheten. När det inte finns unisex-plagg säkerställer vi att det finns motsvarande plagg för både män och kvinnor i sortimentet, säger Mathias Horvat.
Kläderna andas dåligt
På SJ:s depå i Hagalund har frågor om varselkläderna varit uppe i skyddskommittén några gånger, men då har det oftast handlat om att varsel-t-shirts inte andas, enligt produktionschefen Peder Emond.
– Historiskt har de varit väldigt plastiga och andats dåligt. Då har vi ringt till leverantörerna igen. Det verkar vara svårt att få till arbetskläder på ett bra sätt.
Viker upp varselbyxorna
SJ erbjuder anställda en kvinnokollektion med varselkläder. Bolaget har testat många olika märken och modeller, och har nu hittat en variant – Mascot – som upplevs bättre och där även reflexerna är i stretchmaterial, enligt Peder Emond.
Han håller med om att storlekarna på varselkläderna ofta är stora. Det händer exempelvis att personal viker upp varselbyxorna.
– Och det är ju inte bra, att man känner att man måste göra det. Men det är standarden som är lite lurig, vissa storlekar är inte tillräckligt stora för att uppnå klass 3.