Tågvärden Fredrick tog jobb i Danmark: ”Innerligt trött på hur järnvägen sköts i Sverige”
Tågvärden Fredrick Neptin tröttnade på den svenska tågbranschen. Nu jobbar han i Danmark och upplever att allt är mycket bättre.
Fredrick Neptin lägger stolt fram en bok på kafébordet i Köpenhamns stadsdel Österbro. Det är en kursbok i danska som han har fått av sin arbetsgivare DSB.
– De betalar en 15 veckor lång utbildning. De drillar oss i uttal. Jag har aldrig hört att en svensk arbetsgivare gör en sådan grej, säger han.
I Danmark är det mycket bättre, lite som järnvägen var i Sverige i början på 1990-talet.
DSB sökte tågvärdar
I runt 23 år har Fredrick Neptin jobbat som tågvärd, bland annat på Pågatåget och Öresundståget i Skåne. Till slut fick han nog. Tajmningen kunde inte ha varit bättre, då DSB sökte tågvärdar.
– Jag sa upp mig eftersom jag är så innerligt trött på hur järnvägen sköts i Sverige och är trött på privatiseringarna och alla dessa ständiga entreprenörer, säger han.
Sedan 2022 jobbar Fredrick som tågvärd på järnvägsföretaget DSB i Danmark, som ägs av den danska staten.
– I Danmark är det mycket bättre, lite som järnvägen var i Sverige i början på 1990-talet.
DSB kör Köpenhamns lokaltåg och har monopol på huvudlinjerna. Med undantag av vissa regionaltåg på Jylland som körs av tyska Arriva, samt några lokala banor som danska kommunala tågbolag basar över.
Fri konkurrens på järnvägen
I Sverige är tåglinjerna uppstyckade på en mängd olika tågföretag. Exempelvis har Öresundståget drivits av flera olika operatörer sedan Öresundsbron invigdes för trafik i juli 2000, och svensk järnväg senare öppnades för fri konkurrens.
Fram till 2008 var SJ operatör och Skånetrafiken huvudman på svenska sidan och DSB både operatör och huvudman på danska sidan. Med start i januari 2009 tog DSB First över det upphandlade uppdraget.
Därefter blev det Veolia Transport, Transdev, SJ Öresund, och nu senast Transdev igen från december 2022 när SJ under tumultartade former lämnade det åttaåriga avtalet i förtid. Anledningen var att SJ och Skånetrafiken inte kom överens om underhållet av tågen.
Tumult på Öresundståget
Personalen tvingades byta arbetsgivare efter bara två år, och får byta igen när den nya upphandlingen blir klar. Att scheman ständigt ändras med kort varsel på Öresundståget, och att villkoren försämrats gör inte saken bättre, enligt Fredrick.
– Jag har hela tiden tänkt: Nu kommer det nog bli lite bättre. Men så blir det ändå inte så. Jag är så trött på att känna den känslan. Jag hoppas att jag inte kommer att uppleva det här, säger Fredrick.
Fredrick frågar sig ofta varför inte fler gör som han, och tar jobb i Danmark? För DSB är i behov av tågvärdar.
– Många känner nog en trygghet med det svenska systemet, och det har jag full förståelse för. Samtidigt ser jag inte något farligt med att arbeta i Danmark, bara du kommer i tid och gör det du ska.
Mer semester i Danmark
Listan över saker som är bättre på DSB kan göras lång. Fredrick får mer semester och jobbar färre timmar än i Sverige. På DSB jobbar de 7,5 timmar per dag.
Han får ungefär lika mycket i lön som på Öresundståget. Men eftersom den svenska kronan just nu är så svag jämfört med den danska, så får han ut mer i lön jämfört med sin tidigare anställning.
DSB:s tågvärdar jobbar 7,5 timmar och får 30 semesterdagar
- 30 semesterdagar. Sommarsemestern måste tas ut någon gång från mitten av maj till mitten av september. Anställda kan dock bara ta ut tre sammanhängande semesterveckor.
- 7,5 timmars arbetsdag. Ibland är enskilda dagar längre, medan andra är kortare.
- Mer arbetsvariation. Som tågvärd arbetar man på Köpenhamns lokal- banor, regional- och fjärrtåg.
- Anställda har tillgång till en personalrestaurang i Köpenhamn, som drivs av ett privat företag på uppdrag av DSB. Där serveras frukostbuffé, lunch och middag till rabatterat pris
- Som anställd på DSB får man resa inom Danmark och EU gratis på en del sträckor, samt till ett rabatterat pris.
Arbetsvariationen är också mycket bättre, berättar Fredrick. I Sverige åkte han ofta sträckan Malmö-Köpenhamn, fram och tillbaka varje dag.
På DSB är han tågvärd på regionaltågen, intercitytågen, Lyntågen (snabbtåget) samt Eurocitytågen till Hamburg – fast som tågvärd åker han bara till Padborg, vid tyska gränsen, där tysk personal tar över till Hamburg.
– De håller inte på att ändra mitt schema heller. Det var ständigt så på Öresundtåget. Jag kunde inte riktigt planera mitt liv.
Yrkesstolthet i Danmark
Vad som gör jobbet i Danmark mer meningsfullt är också respekten för yrket, förklarar Fredrick. DSB satsar mer på personalen och kundservice på tågen.
– Det är inte så mycket service i första eller andra klass på de svenska tågen, säger han.
I första klass på de danska snabbtågen får resenärer havregrynsgröt, frallor med ost eller marmelad, samt kaffe eller te på morgonen. Efter klockan tio bjuds det på kakor och choklad. Allt ingår i biljettpriset och serveras av tågvärdarna, förklarar Fredrick.
– Det tycker jag är fint. Det är också jättetrevligt att servera någon frukost, säger han.
Jag vill inte tala skit om Sverige. Men vi har mycket vi kan göra i Sverige för att folk ska må bättre och inte lämna branschen helt och hållet.
Arbetslivet i Sverige kan bli bättre
Vi beger oss från kaféet i stadsdelen Österbro. Fredrick ska arbeta på ett tåg från Österport till Köpenhamns järnvägsstation. Medan vi står på perrongen pekar han ivrigt ut två personer som bär DSB:s orangea kläder.
– DSB har egna städare som också fyller på tågets matförråd. I Sverige läggs arbetet ut på underentreprenörer. Det gör att man inte känner någon tillhörighet till varandra.
Vad gillar du mest med ditt jobb?
– Att hjälpa folk, svarar Fredrick snabbt.
Och det märks. Under resans gång mellan Köpenhamns järnvägsstation och Österport hinner Fredrick få många frågor från resenärer, som han lugnt och sansat svarar på. Det finns inget irritationsmoln över honom.
Efter drygt ett år på DSB är Fredrick fortfarande uppfylld av hur bra arbetslivet på det nya järnvägsföretaget känns. Han är samtidigt medveten om att allt inte är perfekt. Det finns såklart missnöje även där, men det är inte alls som i Sverige, hävdar han.
– Jag vill inte tala skit om Sverige. Men vi har mycket vi kan göra i Sverige för att folk ska må bättre och inte lämna branschen helt och hållet.