Tågpersonal tvingas kolla pass – SJ kan stoppa tåg till utlandet
Riksdagen har beslutat att tågpersonal nu kan behöva kontrollera identitetshandlingar på tågen från Köpenhamn, Hamburg och Oslo. Om så blir fallet ställs tågtrafiken in, meddelar SJ.
Regeringen får tillfälligt tvinga tågföretag, bussföretag och färjerederier att kontrollera resenärers identitetshandlingar. Det har riksdagen beslutat under torsdagen.
Det innebär att exempelvis tågvärdar på SJ:s tåg till Danmark och Norge får ett ansvar för att inte släppa in personer utan ogiltiga identitetshandlingar i landet, om regeringen skulle begära det.
SJ: ”Inga tåg över gränsen”
SJ vill inte lägga sig i säkerhetspolitiska frågor, men riktar kritik mot att förslaget röstats igenom. Enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ, är det helt ogenomförbart.
– Vi kan bara konstatera att vi inte kommer kunna köra tågen över gränsen. Precis som vi sagt tidigare så anser vi att det uppdraget som de lägger på transportörerna egentligen är myndighetsutövning. Det behöver man både resurser och kompetenser till som vi saknar, säger Tobbe Lundell.
Tågföretag kan få betala böter
Om en person kommer in i Sverige utan giltig identitetshandling läggs ansvaret därmed på transportföretaget, som kan få betala upp till 250 000 kronor i sanktionsavgift.
Den nya lagen ska enligt regeringen användas vid situationer då det finns fara för den allmänna ordningen eller inre säkerheten i landet. Lagen kommer i spåren av migrationskrisen 2015, då det enligt regeringen var svårt att upprätthålla ett ordnat mottagande.
En majoritet i riksdagen röstade för beslutet, däribland Socialdemokraterna. Detta trots att flera instanser, inklusive Lagrådet, har kritiserat förslaget. Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstade mot förslaget.
Stark kritik från facket
Så sent som i förmiddags vädjade fackförbundet Seko till riksdagen om att stoppa regeringens förslag.
”Regeringen är helt tondöv i denna fråga. Det borde vara helt uppenbart för regeringen att det är ett dåligt förslag när såväl fackförbund som arbetsgivarorganisationer gemensamt protesterar”, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande.
Enligt Seko tvingas tågpersonal att agera gränspoliser.
”När våra medlemmar tvingas utföra vad som bör utgöra myndighetsutövning, utan kunskap eller utbildning för detta, så utsätts de för ökade risker för hot och våld”, säger Lavecchia.
Den nya lagen börjar gälla om ett par veckor, den 1 mars 2024.