SL ska testa att ta bort spärrarna vid Näckrosens tunnelbanestation i Stockholm, vilket lokaltidningen Mitt i var först att skriva om.

Med inspiration från Berlins tunnelbana hoppas det politiska styret i Region Stockholm göra tunnelbanan mer tillgänglig och attraktiv.

Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kan spärrar orsaka trängsel och försvåra för de som reser med barnvagn, väskor eller rullstol.

”Vissa resenärer tycker spärrarna är obehagliga att passera, och nu vill vi titta på hur det funkar att inte ha spärrar som ett pilotprojekt”, skriver Anton Fendert i ett mejl till Sekotidningen.

Anton Fendert i kostym och en randig slips talar framför en blå bakgrund.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Stationsvärdarna blir kvar

När spärrarna försvinner kommer biljettkontrollerna att utökas i närområdet.

Men Näckrosens tunnelbanestation ska fortfarande bemannas med personal som tidigare.

”Under pilotprojektet kommer de arbeta både i spärrkiosken och i biljetthallen för att vara behjälplig med kundservice, försäljning och information till resenärerna”, skriver Anton Fendert.

Öppna spärrar i Näckrosen

Spärrarna i Näckrosens tunnelbana tas bort på försök från tidtabellsskiftet i december. Projektet pågår i upp till tolv månader och utvärderas sedan.

Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är syftet att inhämta kunskap om hur spärrfria stationer påverkar resande och intäkter.

Fendert: Viktig med synlig personal

Tunnelbanans spärrar bemannas i dag av stationsvärdar.

Anton Fendert kan inte säga något om stationsvärdarnas roll i framtiden, annat än att tunnelbanans personal anpassas efter biljettsystem och kundbehov.

”Det viktiga för mig är att göra det enklare och mer attraktivt att välja kollektivtrafiken. Där spelar personalen en otroligt viktig roll, med synlig och tillgänglig personal får vi en trygg kollektivtrafik”, skriver han.

Facket: Ny information

Seko Tunnelbanan informerades om initiativet i förra veckan, men ännu fått mycket lite information kring vad det innebär.

Facket har nu begärt en riskanalys av arbetsgivaren MTR.

– Det handlar mest om säkerheten och tryggheten för vår personal, säger Jannis Konstantis.

Risker med öppna spärrar

Han ser exempelvis risker i att påverkade personer lättare kan ta sig ned på perrongen, att folk bär med sig stora saker som inte ska vara i tunnelbanan och att stora samlingar ungdomar kan passera fritt fram.

– Om det finns personal i spärren så kan de avvisa personerna. Även om de ändå kan ta sig förbi blir det mycket svårare med spärrar, säger Jannis Konstantis.