Upphandlingen av Stockholms pendeltåg pågår för fullt. SJ meddelade att de inte är intresserade av att fortsätta köra pendeln strax innan sista dagen för att lämna anbud.

De menar att ersättningsmodellen i avtalet innebär en för stor risk att bolaget förlorar pengar på att driva pendeltågstrafiken.

– Vi vågar inte lägga ett anbud, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef på SJ. 

”När ska detta få ett slut?”

SJ:s beslut kom som en överraskning för anställda på pendeln och har skapat oro för framtiden. Fackliga företrädare ifrågasätter regionens krav i avtalen och menar att frågan är vilket tågbolag som kan driva trafiken utifrån de premisser som ställs.

En av dem är Mikael Eriksson, lokförare på pendeln och vice ordförande i fackklubben Seko Stockholm. 

”Under många år har kollektivtrafiken i Stockholm förvanskats av privata aktörer där resenärerna drabbats med sämre service och personalen med sämre scheman, förlorade förmåner och återkommande konflikter mellan fack och arbetsgivare”, skriver han i ett debattinlägg i tidningen ETC. 

”När ska detta få ett slut?” avslutar Mikael Eriksson och vädjar till regionen att ta över pendeltågstrafiken i egen regi. 

Vill ha ny avtalsmodell

Även tågoperatören Transdev har sagt att man inte vill lägga något anbud på pendeltågstrafiken, och har efterfrågat nya avtalsmodeller som är säkrare för trafikoperatören. 

SJ tog över Stockholms pendeltåg i år när regionen i förtid rev upp avtalet med det kinesiska, Hongkongbaserade bolaget MTR. Anledningen var alltför många inställda avgångar och att fordonsflottan var i dåligt skick. Region Stockholm slöt därefter ett tillfälligt nödavtal fram till 2026 med SJ. 

Monica Lingegård, vd och koncernchef på SJ, menar att upplägget i nuvarande nödavtal regionen har varit bra för båda parter.

– Vi har nöjda medarbetare och resenärer och har en väldigt väl fungerande verksamhet. Fordonsflottan är också i bättre skick än den var för sex månader sedan. 

– Det finns någonting att lära sig av i den här kontraktstypen vi har haft, det finns en helt annan flexibilitet som skapar bättre förutsättningar. 

Förlust för alla företag

Enligt en sammanställning som Järnvägar.se har gjort gick alla tågföretag som bedrev kollektivtrafik på uppdrag av Sveriges regioner 2023 med förluster.  

Går det att köra upphandlad trafik med vinst? 

– Ja, det går. Vi bedriver till exempel en verksamhet på Västtågen som är välfungerande för att vi har en ganska annorlunda kontraktskonstruktion, säger Monica Lingegård. 

Hon nämner att det där finns större utrymme för samverkan, och att de gemensamt hanterar oförutsedda händelser under avtalstiden.

Trafikförvaltningen vill inte kommentera SJ:s eller den fackliga kritik mot avtalet.

”Det råder upphandlingssekretess, så vi kan i övrigt inte säga särskilt mycket om detta”, skriver Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm. 

Unikt avtal

Enligt Claes Keisu skiljer sig det nya avtalet mycket från det tidigare avtalet som MTR hade, särskilt vad gäller fördelningen av kostnadsrisker mellan uppdragsgivare och trafikentreprenör. 

”Vad gäller det nuvarande temporära avtalet som SJ har, så är det en helt unik avtalskonstruktion där i stort sett samtliga risker ligger hos Trafikförvaltningen.” 

Under våren 2025 ska Region Stockholm fatta beslut om vilken operatör som får kontraktet. Fram till dess råder upphandlingssekretess. 

Sekotidningen har trots detta frågat några av de största operatörerna som driver trafik i Sverige om de lagt ett anbud. SJ och Transdev har svarat att de inte har lagt ett anbud. MTR, Keolis, VR Sverige vill inte svara på frågan.