Oro för nya risker när livsfarligt arbete inom järnvägen förbjuds
Flera godsbolag befarar nya risker när åkning på vagnar förbjuds. En säkerhetschef ifrågasätter hur insatta Arbetsmiljöverket är i kärnverksamheten.
Lokförare, signalgivare eller radioloksoperatörer står på godsvagnens fotsteg vid växling, när vagnar körs långsamt för att kopplas och lastas om. Vid backning står man ofta på sista vagnens fotsteg för att ha koll på färdriktningen.
Men arbetssättet är farligt och har skördat flera dödsoffer genom åren. Därför har Arbetsmiljöverket förbjudit det. Green Cargo har fram till juni 2025 på sig att fasa ut arbetssättet.
Övriga godsbolag i Sverige har uppmanats att anpassa sig till kravet, trots att förbudet egentligen enbart gäller Green Cargo.
Godsbolagens oro
Tågab, CFL Cargo och Hector Rail säger till Sekotidningen att de har påbörjat arbetet med att hitta alternativ. Bland annat tittar man på att använda backkameror, bygga speciella backvagnar, låta arbetstagare gå framför eller vid sidan av godsvagnarna för att hålla uppsikt framåt.
Flera uttrycker samtidigt oro för nya faror och risker samt att växlingsarbetet kommer att bli betydligt krångligare. En av dem är Björn Nettervik, säkerhetschef på Hector Rail.
– Vi har många bangårdar där vi måste växla för hand. Det kommer att bli mycket vandrande fram och tillbaka längs vagnarna, många gånger på dåligt underlag, säger han.
– Det kan också vara farligt. Du kan snubbla, ramla och göra dig väldigt illa.
Vi kan inte förbjuda allt som är farligt. Det är viktigt att man jobbar systematiskt med säkerhetsmedvetenhet.
Dödsolycka på Hector Rail
Även på Hector Rail har olyckor skett genom åren. Den värsta inträffade i november 2022, då en lokförare blev ihjälklämd.
Godståget som backades kolliderade med en timmerbil vid en obevakad järnvägskorsning. Olyckan inträffade på pappersmassabruket Södra Cells industriområde i Väröbacka, utanför Varberg.
Den 43-årige lokföraren, som stod på ett fotsteg på vagnen, dog efter att ha klämts mellan godsvagnen och timmerbilen.
– Tyvärr körde lokföraren för fort vid den här händelsen, vilket med stor sannolikhet bidrog till olyckans utfall. Om man inte följer regelverket till punkt och pricka, och har lite bråttom eller är stressad, då blir det här jobbet ännu farligare, säger Björn Nettervik.
Kan behöva gå flera mil
Björn Nettervik säger att Hector Rail tar frågan på allvar, men menar samtidigt att Arbetsmiljöverket har tagit i med storsläggan. Han ifrågasätter hur väl insatta myndigheten är i godstrafikens kärnverksamhet.
– Att åka på utsidan av vagnar har man gjort sedan järnvägens barndom. Säkerhetsmässigt är det en av de farligaste arbetsuppgifterna vi har. Men det finns många andra farliga moment i växlingsarbetet, till exempel när du kopplar vagnar eller kopplar ur slangar.
– Vi kan inte förbjuda allt som är farligt. Det är därför det är viktigt att man jobbar systematiskt med säkerhetsmedvetenhet.
Björn Nettervik förklarar att det finns vissa platser i Sverige där Hector Rail dessutom backar i flera kilometer. Under sträckan behöver arbetstagaren lägga om växlar flera gånger.
– Det kan bli flera mil om dagen som man behöver gå. Det kan leda till att folk tar genvägar och fuskar genom att ändå åka på vagnen för att inte behöva gå så mycket, säger Björn Nettervik och tillägger:
– Men vi kan inte göra något annat än att jobba med Arbetsmiljöverkets krav och försöka hitta bra lösningar. Vi är ju i händerna på myndigheterna.
Vi måste alla vara öppna för förändringar, särskilt när det gäller att skapa en säkrare arbetsmiljö.
CFL Cargo: Risk för genvägar
Även CFL Cargos säkerhetschef Mikael Hauguth befarar nya risker eftersom växlingsarbetet väntas bli mer omfattande på vissa arbetsställen.
”När detta sker är det lätt att vi människor tar genvägar och väljer bort den säkra metoden och ändå väljer att åka utvändigt, eftersom man sparar tid trots att arbetstiden är väl tilltagen för att arbetet ska hinnas med”, säger han i ett skriftligt mejlsvar till Sekotidningen.
Mikael Hauguth säger samtidigt att företaget jobbar aktivt för att göra personalen medveten om riskerna.
”Här behöver vi om och om igen informera om vikten av att följa de rutiner som arbetsgivaren fastställt, och att vi aldrig slutar arbeta med att hantera den mänskliga faktorn”, skriver han.
Arbetsmiljön ska bli säkrare
Ulrika Scholander är Arbetsmiljöverkets före detta enhetschef, och var delaktig i alla turer kring beslutet att införa ett förbud. Hon slår ifrån sig kritiken att myndigheten inte ska ha tillräckligt med kunskap om godsvagnsväxling.
– Vi tar inte beslut utan att ha gedigen kunskap och expertis bakom oss. Vi har haft experter som tittat på de här frågorna, och vi har också fört samtal med både arbetstagare och arbetsgivare innan vi fattade beslutet.
När detta beslut togs, var man medveten om hur kraftfullt det skulle påverka branschen och andra godsbolag?
– Ja, vi var medvetna om det. Vi har resonerat kring proportionalitet. Men det är fortfarande arbetsgivarna som har ansvaret.
Ulrika Scholander menar att det är naturligt att det finns ett visst motstånd när nya regler införs.
– Särskilt när de kräver att man ändrar inarbetade rutiner. Men vi måste alla vara öppna för förändringar, särskilt när det gäller att skapa en säkrare arbetsmiljö.