I maj kom beskedet från Arbetsmiljöverket att all åkning på vagnfotsteg hos Green Cargo förbjuds. Detta på grund av riskerna och de många allvarliga olyckor som skett under de senaste åren

Förbudet skulle träda i kraft den 2 september i år. Om godsbolaget hade fortsatt med arbetssättet skulle ett vite på 15 miljoner kronor ha utkrävts. 

Men Green Cargo överklagade beslutet. Den 11 juli meddelade förvaltningsrätten i Malmö att bolaget får till nästa sommar på sig att fasa ut arbetssättet och hitta alternativa lösningar för att utföra arbetet. 

”Parterna är numera överens om att förbudet mot att utföra arbete i Sverige med arbetstagare åkande på fotsteg utanpå rälsfordon ska börja gälla den 2 juni 2025”, skriver Förvaltningsrätten. 

Vad är växlingsarbete?

Växling är ett färdsätt för att flytta spårfordon. Ofta innebär arbetet tågbildning, att rangera om, det vill säga sätta ihop vagnar.

Arbetstagaren fjärrstyr tåget genom att befinna sig på tåget, oftast genom att stå på ett vagnfotsteg.

Arbetstagaren kan åka längst fram eller bak på godståget för att ha uppsikt i färdriktningen. Det kan göras av en person eller tillsammans med en annan arbetstagare. I dessa fall har arbetstagarna ständig kontakt med varandra via växlingsradio.

Green Cargo: ”Förstår beslutet”

Green Cargos säkerhetsdirektör, Karin Hesse, har tidigare sagt att hon inte tror på ett totalförbud mot åkning på vagnfotsteg förrän det finns säkra tekniska lösningar på plats.

– Vi förstår beslutet och förbudet. Vi är nöjda med att förvaltningsrätten har gått oss till mötes. Den förlängda tidsfristen innan förbudet börjar gälla ökar möjligheterna till att ha säkra tekniska lösningar på plats.

Ser du mer positivt på förbudet än du gjorde initialt? 

– Jag har haft förståelse för förbudet och beslutet, men från början såg jag det som svårare att hitta lösningar. Nu har vi jobbat intensivt med detta i många månader, och självklart ser man fler möjligheter och lösningar. Det här kommer att bli bra på sikt, säger Karin Hesse. 

Porträtt på Karin Hesse utomhus.
Karin Hesse, säkerhetsdirektör på Green Cargo.

Säkrare arbetsmiljö

Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverket, menar att det är naturligt att det finns ett visst motstånd när nya regler införs. 

– Särskilt när de kräver att man ändrar inarbetade rutiner. Men vi måste alla vara öppna för förändringar, särskilt när det gäller att skapa en säkrare arbetsmiljö. 

Ulrika Scholander, Arbetsmiljöverket.
Ulrika Scholander, Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket har uppmanat alla andra godsbolag i Sverige att anpassa sig till kravet, trots att förbudet egentligen enbart gäller Green Cargo. 

”Vad ett liv är värt”

När Arbetsmiljöverket tog sitt beslut, var man medveten om hur kraftfullt det skulle påverka så många olika verksamheter och andra godsbolag? 

– Ja, vi var medvetna om det. Vi har resonerat kring proportionalitet. Men det är fortfarande arbetsgivarna som har ansvaret. 

– Detta är ett farligt arbetsmoment, och det finns alternativa sätt att utföra arbetet. Visst får det konsekvenser, inklusive ekonomiska, men vi måste väga det mot risken att någon inte kommer hem från jobbet. Det handlar om vad ett liv är värt, säger Ulrika Scholander. 

Så vill Green Cargos höja säkerheten vid åkning på fotsteg: 

  • Förbud mot åkning på vagn.
  • Utveckla teknik för att i större utsträckning använda kameror vid godsvagnsväxling. 
  • Bygga om särskilda vagnar med en skyddad plats vid åkning på vagnen. Det kommer alltså inte kunna gå att stå på ett fotsteg efter den 2 juni 2025. 
  • Utrustning för att förhindra fall vid åkning, inklusive sele.