Medling i tågkonflikt ännu resultatlös: Inte fått något bud
Hittills har medlingen i tågkonflikten inte gett resultat. På torsdag bryter strejken ut, om inte parterna kommer överens innan dess.
Nu på torsdag, den 11 maj, klockan 15.00 bryter strejk ut i tågtrafiken om inte Seko och Almega Tågföretagen kan komma överens om ett nytt kollektivavtal.
I onsdags i förra veckan utsågs medlare, som ska hjälpa fack och arbetsgivare att enas.
Under måndagseftermiddagen hade parterna fortfarande inte fått något bud från medlarna.
– Nej, det har vi inte fått, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.
Han vet inte heller när Seko och Almega Tågföretagen väntas få ett förslag att ta ställning till.
– Nej, men det blir väl före torsdag i alla fall. Det är ju det rimliga, men sen vet man inte vad som händer, säger Jonas Pettersson.
Tågföretagen: ”Vill komma överens”
I övrigt är man fåordig på Seko kring förhandlingarna.
Likaså Almega Tågföretagen. Dess förbundsdirektör, Pierre Sandberg, säger att målet är att undvika att konflikten bryter ut.
– Medling pågår. Vi är konstruktiva och kommer att göra vårt yttersta för att försöka komma överens med Seko, säger Pierre Sandberg.
Medlarna i tågkonflikten har utsetts av statliga Medlingsinstitutet (MI). I torsdags meddelade MI att medling även inleds mellan Tågföretagen och fackförbunden SRAT, ST och Sveriges ingenjörer.
Strejk på spårområdet
På torsdag den 11 maj klockan 15.00 utbryter strejk på arbetsplatserna nedan. Det innebär att alla Sekos medlemmar på dessa arbetsplatser lägger ner arbetet.
Strejkens första steg den 11 maj:
- MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö.
- MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.
- Euromaint Rail: Verkstadspersonal i Olskrokshallen.
- Transdev Sverige: Lokförare stationerade i Malmö.
Strejken utökas sedan den 15 maj och den 18 maj, bland annat på Stockholms tunnelbana och på SJ.
Från den 11 maj gäller även nyanställnings-, mertids-, och nyanställningsblockad inom hela spårtrafiken.
Medlemmar kommer att få information från förtroendevalda om vad som gäller på deras arbetsplatser.