Lokförare varnades inte – omkom efter kollision med lastbil
I mitten av januari omkom en lokförare på Västtåg i en kollision med en lastbil utanför Uddevalla. Han fick mindre än åtta sekunder på sig att reagera. Nu har Statens haverikommission (SHK) utrett olyckan.
Klockan närmar sig halv nio på morgonen. Tåget från Trollhättan är något försenat och färdas i 90 kilometer i timmen mot Uddevalla.
Tågvärden går runt bland de sex resenärerna för att kontrollera vilka som ska resa vidare från Uddevalla. Därefter går hon till lokföraren, skriver Statens haverikommission (SHK) i sin rapport.
Natten innan har det snöat, och temperaturen ligger nu på minus åtta grader. Marken är täckt av snö.
Tåget kör ut från en svag högerkurva. Då ser lokföraren och tågvärden en lastbil som står på plankorsningen framför dem. En av bommarna har fastnat på fordonet.
– Gå ut! säger lokföraren till tågvärden och drar sedan i nödbromsen, som används endast vid situationer som kräver maximal bromskraft.
Hinner inte bromsa
Tågvärden lämnar snabbt förarhytten och sätter sig i ett passagerarsäte i vagnen bakom. Kort därefter inträffar kollisionen.
Tåget hinner inte bromsa i tid och stannar först 130 meter efter korsningen. Lokföraren, som var i 65-årsåldern, omkommer. Av de övriga ombord skadas några lindrigt, medan en resenär klarar sig helt oskadd.
Västtågen…
… trafikerar regionala tåglinjer som Västtrafik ansvarar för. Västtågen körs av SJ genom dotterbolaget SJ Götalandståg.
Olyckan inträffade den 15 januari i år vid plankorsningen Ramseröd, strax utanför Uddevalla i Västra Götaland.
Enligt Haverikommissionen berodde olyckan på att lokföraren inte fick någon varning om att lastbilen, med ett släp lastat med byggdelar i betong, hade fastnat i korsningen.
Halvbommar, till skillnad från helbommar, lämnar beskedet till tåg att vägskyddsanläggningen är igång innan bommarna är helt nerfällda. I detta fall fastnade bommen på lastbilen, men den hade hunnit fällas ner tillräckligt för att signalera att tåget kunde passera.
Känd risk
Haverikommissionen kritiserar Trafikverket för bristande hantering av riskerna med halvbomsanläggningar.
”Tidigare olyckor visar att kombinationen av tåg, tunga fordon och halvbomsanläggningar är en förhöjd risk som kan leda till allvarliga konsekvenser för järnvägstrafiken och vägtrafikanter”, står det i rapporten.
Liknande olyckor
Haverikommissionen har utrett sex liknande olyckor sedan 2000-talet och uppmanar Trafikverket att utrusta fler plankorsningar med hinderdetektorer, som slår larm om ett fordon fastnar på korsningen.
– Rent generellt gör Trafikverket ett bra arbete med att ta bort plankorsningar och höja säkerheten. Men när det gäller halvbomsanläggningar har det gått för långsamt, säger Johan Gustafsson, Haverikommissionens utredningsledare för olyckan vid Ramseröd.
Han pekar på att man i Norge har en teknik som analyserar bilder från korsningar och skickar nödrop till lokförare och tågvärdar.
Slutsatser i rapporten från Haverikommissionen:
- Lokföraren hade mindre än åtta sekunder på sig att reagera, nödbromsa tåget och lämna hytten från det ögonblick då lastbilen syntes på plankorsningen.
- Lastbilen hade ett släp med byggdelar i betong som vägde 38 ton, vilket var inom den tillåtna maxlasten på 43 ton.
- Polisens undersökning av lastbilens däckmönster efter olyckan visade inga anmärkningar.
- Transportföretaget Mantum Special transporterade byggdelarna och uppgav att den enskilda vägen var lämplig för enstaka transporter.
- Mantum Special menar att olyckan orsakades av vädret och att företaget använder erfarna förare.
- Den enskilda vägen var plogad och sandad. Innan lastbilen fastnade på plankorsningen körde den nerför en svag backe. För att nå en byggarbetsplats skulle lastbilen göra en skarp vänstersväng direkt efter korsningen och körde därför i låg hastighet. Kombinationen av den låga hastigheten och vinterväglaget gjorde att lastbilen med sitt släp fastnade. Om föraren hade fortsatt framåt med högre fart, hade lastbilen troligen inte fastnat.
Ekonomiskt orealistiskt
Trafikverket menar att den svenska tekniken för hinderdetektorer är föråldrad och har sagt att man ska utveckla den. Men något sådant arbete har ännu inte genomförts enligt Haverikommissionen.
Trafikverket har fram till februari nästa år att svara på rapporten. Tidigare har man sagt att det är ekonomiskt orealistiskt att bygga bort alla faror vid plankorsningar och att man därför prioriterar andra lösningar.
Det har också beslutats att inte ersätta halvbommar med helbommar vid samtliga korsningar, och Trafikverket bedömer inte att plankorsningen Ramseröd behöver byggas om.