Sekos medlemmar inom skärgårdstrafiken har ett växande problem med boendesituationen under sina arbetspass. En del båtar har inga sovhytter för personalen som i regel jobbar
sju dagar till sjöss.

Enligt nuvarande avtal ska arbetsgivaren i dessa fall ordna boende i land, men det har inte fungerat som det ska, förklarar Sekos ombudsman Joakim
Hellmouth.

– Därför vill vi prata med Almega om detta och reglera frågan på ett bättre sätt, så vi verkligen vet vad som gäller, säger han.

Förhandlingar med Almega

Seko bytte avtalskrav i mitten av augusti med arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen, som förhandlar kollektivavtal för personal inom skärgårdstrafiken. Förhandlingar påbörjas i början av september.

Det finns omkring 200 medlemmar som arbetar på rederier som Waxholmsbolaget och Strömma.

Utöver detta finns det säsongsanställda som omfattas av avtalet.

Större inflytande över arbetstiderna

Förutom en löneökning på 4,4 procent och höjda lägstalöner vill Seko få ordning på anställningsformerna.

– Generellt går Almegas krav ut på att få friare arbetstidsförläggning, och våra krav på att reglera dem lite mer, säger Joakim Hellmouth.

Almega Tjänsteföretagen vill inte ställa upp på en intervju.

”Vi avstår från att kommentera förhandlingarna”, skriver presschefen Erik Juhlin.

Sekos krav på Almega

Seko har växlat avtalskrav med arbetsgivarorganisationen för skärgårdstrafiken, Almega Tjänsteföretagen. Nuvarande kollektivavtal löper ut 30 september 2023.

  • Minst 4,4 procent löneökning. Löneökningen ska i snitt som lägst vara 1 192 kronor per månad räknat per heltidsanställd.
  • En särskild höjning av lägstalönerna, samt höjning av andra ersättningar i kollektivavtalen.
  • Ett kollektivavtal som gäller i ett år.
  • Förtydliga i avtalet vad ett ”godtagbart och säkert boende utanför båten” innebär.
  • Allmäntjänsttillägg ska betalas ut under hela anställningen.

Läs samtliga av Sekos avtalskrav här.