I dag inleddes Sekos blockad mot elbilstillverkaren Tesla på Postnord och Citymail. 
 
Leveranser av brev och paket stoppas så länge som det amerikanska företaget inte tecknar kollektivavtal med fackförbundet IF Metall.  

Det innebär att exempelvis reservdelar och komponenter inte ska kunna levereras till Teslas verkstäder i Sverige. Postnord och Citymail får inte ta in ett annat företag för att hantera breven och paketen. 

”Elon Musk vill skada den svenska modellen”

Alejandro Bustos är skåpbilschaufför och skyddsombud på Postnord i Stockholm. Det är självklart för honom att stödja IF Metall och stå upp mot Teslas ägare Elon Musk.

– Det är en viktig facklig och politisk fråga för mig. Det handlar om att vi i arbetarrörelsen står starka tillsammans, säger Alejandro Bustos, och tillägger: 

– Elon Musk, som är världens rikaste man, vill skada den svenska modellen. Om vi inte står upp mot honom så kommer fler företag försöka slippa undan kollektivavtal.

Får inte reservdelar

Maria Mannberg arbetar på Postnords brevterminal i Umeå och är ordförande för Sekos region norra Norrland. Även hon är positiv till Sekos blockad mot Tesla.

– Det handlar om att säkra villkoren för de som arbetar på Tesla, deras trygghet hänger på kollektivavtalet. Sekos blockad kommer att ha en viktig påverkan på Tesla eftersom de inte får leveranser av reservdelar till bilarna, säger hon. 

Maria Mannberg, ordförande för Sekos region norra Norrland.

Postnords presschef Anders Porelius uppger att bolaget är neutrala i konflikten men motsätter sig inte Sekos blockad. 

– Post och paket kommer inte att levereras till Tesla men i övrigt kommer medarbetarna att utföra sitt arbete som vanligt, säger han.

Fler sympatiåtgärder

Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia menar att förbundet lägger blockaden mot Tesla för att försvara den svenska modellen.  

– Det är inte bara IF Metalls kamp. Det är en otroligt viktig strid som vi alla behöver ta nu för den svenska modellen, säger hon.  
 
Är det nu eller aldrig? 
 
– Nej, det skulle jag nog inte säga. Det tänker jag är lite drastiskt. Men det är naturligtvis en väldigt viktig strid som pågår nu. 
 
– Det här är ju ett företag som har väldiga finansiella muskler, som vill konkurrera på den svenska marknaden med lägre löner, sämre förutsättningar och villkor för de anställda. 

Seko utesluter inte fler sympatiåtgärder om ingen lösning kan nås.

Porträttbild på Gabriella Lavecchia.
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande för Seko.

Konflikt sedan oktober

Gabriella Lavecchia är kritisk till att Tesla inte ens vill träffas vid ett förhandlingsbord. Hon ger även arbetsgivarna en känga.
 
– Jag skulle önska att fler arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer vågade säga att kollektivavtal är någonting bra.

IF Metall och Tesla ligger i konflikt sedan 27 oktober. Fackförbundet har sedan dess fått stöd från Transport, Fastighets, Svenska hamnarbetarförbundet, Byggnads, Elektrikerförbundet, Målarna, ST, och Seko. 
 
Teslas verkstäder finns i Umeå, Uppsala, Stockholm, Upplands Väsby, Örebro, Norrköping, Göteborg och Malmö.  

Sekotidningen har sökt en kommentar från Tesla Sverige, men utan framgång.

Fakta: Facklig blockad

IF Metall och flera andra fackförbund har tagit till stridsåtgärder mot Tesla, efter att Tesla sagt nej till att teckna kollektivavtal.

Stridsåtgärder kallas det när facken agerar för att pressa arbetsgivaren till att gå med på deras krav.

Strejk är en vanlig åtgärd. Strejk innebär att medlemmarna i facket inte utför något arbete tills kraven är mötta. Facken måste meddela minst sju dagar innan att man tänker strejka.

Blockad är en annan vanlig stridsåtgärd. Facket blockerar, förhindrar, arbetet på delar av en arbetsplats så att det jobbet inte kan utföras.