Sekos blockad sätter press på Tesla – ”Galenskap” anser Elon Musk
Bilägare rasar mot Sekos postblockad mot Tesla. Till och med Teslas vd Elon Musk har tagit till orda.
– Tesla är uppenbart stressade, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia.
Det är strejk på Teslas verkstäder i Sverige, sedan fyra veckor tillbaka. Fackförbundet IF Metall vill få till ett kollektivavtal för de anställda, men den amerikanska elbilsjätten vägrar.
I måndags inleddes Sekos sympatiåtgärder. Fackförbundet har lagt en postblockad som gör att inga försändelser, paket och post till och från Tesla delas ut av Postnord och Citymail.
En konsekvens är att inga nya registreringsskyltar från Transportstyrelsen i Sverige når Teslas svenska fabriker. Ägare till nya Teslabilar får därmed inte sina bilar i trafik, vilket har väckt kritik från flera håll.
– Sympatiåtgärderna är det vansinniga i det hela. Att personalen strejkar, det kan väl jag kanske ha mer acceptans för. Men facken får nästan härja fritt, säger småföretagaren Nicklas Nilsson till tidningen Arbetet.
Elon Musk: Det här är galenskap
Hans inlägg på X, som tidigare gick under namnet Twitter, har fått medhåll från X:s ägare och Teslas vd Elon Musk. I torsdags kommenterade han strejken för första gången, och framför allt nyheten att Postnord inte levererar registreringsskyltar:
”Det här är galenskap”
Han i sin tur får delvis medhåll av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, som menar att Tesla borde ta postblockaden till domstol.
– Om jag vore Tesla skulle jag få ut ett beslut som de kan överklaga till Förvaltningsrätten, säger han till Dagens Industri.
Enligt Kammarkollegiets ramavtal måste Transporstyrelsen använda Postnord som postutdelare.
Seko: Det vi gör får effekt
Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia försvarar sympatiåtgärderna.
– Det här visar att det vi gör får effekt. Tesla är uppenbart stressade, säger hon.
Hur tänker du kring att en del Tesla-bilägare känner sig drabbade, och att en del är väldigt kritiska?
– Jag kan bara beklaga om det finns de som känner sig utpekade på något sätt. Men det är ju ändå så att Tesla behöver ta sitt ansvar här.
Vad säger du om att Tesla borde ta postblockaden till domstol?
– Vår åsikt är ju att det här är helt inom alla ramar och lagar. Vi ser inga problem med det här.
Transportstyrelsen: Inte juridiskt möjligt
Mikael Andersson, presschef på Transporstyrelsen, menar att myndigheten inte tänker ändra på sitt beslut.
– Vi kommer inte titta på alternativa leveranssätt, av den anledningen att vi bedömer att det inte är juridiskt möjligt att ta in någon annat postombud, säger han.
Postnords presschef Anders Porelius säger att strejkrätten är skyddad i svensk grundlag och att bolaget därför måste genomföra Sekos blockad.
— Vi som bolag kan inte kommentera eller förhålla oss till vad paketen innehåller, säger Anders Porelius.
IF Metall: ”Tesla kommer att teckna kollektivavtal”
Sekos blockad är viktig för att sätta press på Tesla, uppger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
— När registreringsskyltar inte kan levereras kan det leda till att Tesla inte kan leverera bilar. Då blir det totalstopp i affärerna och Tesla tvingas teckna avtal, säger han.
Finns det någon risk att Tesla lämnar Sverige i stället för att teckna kollektivavtal?
— Nej, de kommer att teckna kollektivavtal. Det rullar mer än 50 000 Teslabilar i Sverige, och Tesla vill inte gå miste om den marknaden.
— Det finns de som säger att strejken kommer avskräcka andra företag från att etablera sig i Sverige. Men det är ren skrämselpropaganda. Vi har massor av multinationella företag som väljer att etablera sig i Sverige. Det beror på att vår kollektivavtalsmodell har gett Sverige en stabil arbetsmarknad med få strejkdagar, säger Veli-Pekka Säikkälä.