Postnord ska anpassa sin organisation inför ett stort tapp på omkring 20-30 procent i brev- och paketvolymer.

Därför måste bolaget höja priser och införa fler tilläggsavgifter för sina företagskunder. Fraktkostnader kan till följd av detta höjas för privatpersoner. 

Dessutom tvingas Postnord att se över sin bemanning inom paket- och brevverksamheten. Det blir stopp för nyanställningar och övertid, och grundbemanningen ska slimmas.

– Det är vårt ansvar att kunna tjäna pengar och säkerställa att vi kan göra investeringar. Det handlar inte om att snabbt här och nu ta bort anställda, utan om att ta ansvar att kunna identifiera om det finns övertalighet i organisationen. Det vill vi inte överraskas av senare, säger Agnes Karlsson, som är produktionsdirektör på Postnord.

Brevbäraren: Vill ha övertidsstopp

Christina Ekroth jobbar som brevbärare på Norrmalm i Stockholm. Hon tror det kan bli svårt att få ut post i tid om bemanningen dras in på.

– Även om postmängden minskar så måste vi ändå gå upp i alla hus och dela ut, säger hon.

Arbetsgivaren har även infört ett sorteringsstopp i Norrmalm. Brev som inte hinns med under morgonen delas ut en annan dag. En bra förändring, enligt Christina Ekroth, men övertidsstoppet är snäppet bättre.

– Jag hoppas att arbetsgivaren nu kommer att se hur mycket vi stressar för att hinna göra våra jobb. Jag känner vissa som inte tar ut sina luncher för att de har så mycket att göra.

Joacim Elfström instämmer. Han har varit brevbärare sedan 1994, och de senaste åren jobbar han i Karlskoga.

– Jag tycker det är både bra och dåligt med övertidsstopp. Det är inte vår sak att se till så att posten kommer ut, det är Postnords ansvar. Men vissa av oss känner inte så, och de kommer att skippa sina luncher och gå ner och jobba innan de börjat för att hinna med allt, säger han.

Brevbärare, Joacim Elfström
Joacim Elfström är brevbärare i Karlskoga.

Förtroendetapp för Postnord 2016

Det finns flera orsaker till att budgeten inte går ihop. Fler svenskar har upptäckt digital post under coronapandemin, vilket innebär färre fysiska brev skickas. Samtidigt har drivmedelspriser skjutit i höjden och näthandeln gått ner. 

E-handelsföretag som Zalando, Amazon, Lindex, Sportamore, Stadium har, enligt Postnord, flaggat för en minskad försäljning upp till 20 procent. Detta innebär att företagen har för många anställda i relation till hur mycket arbete det finns att göra.

– Bristen på varor och transporter kopplat till kriget i Ukraina gör också att vi ser att paketvolymerna sjunker snabbare, säger produktionsdirektören Agnes Karlsson.

Det är dock inte ett totalt stopp för nyanställningar på Postnord. Rekryteringar kan göras om grundbemanningen är för liten, med hänsyn till att Postnord har ett samhällsomfattande ansvar. Samma gäller övertid, som kan beordras av chef. Men det måste ske på förhand.

– Det viktiga för oss är att arbetsgivaren genomför åtgärder utifrån arbetsställets förutsättningar, säger Mårten Pavlov, ledamot i förhandlingsorganisationen Seko Posten, och fortsätter:

– Det går inte dra en osthyvel över hela landet. Då kommer det slå väldigt snett. Om det uppstår arbetsbrist så får vi hantera det på ett ansvarsfullt sätt.

2016 genomförde Postnord drastiska åtgärder, efter stora förluster i bolaget. Seko Posten betonar att det inte får bli en liknande situation som då.

– Vi hade ett läge där företagsledningen någonstans blåste upp ett ekonomiskt resultat genom att konsekvent och medvetet underbemanna. Det pratades väldigt mycket om att ”våga ha tillräckligt låg grundbemanning” och ta in tillfällig personal. Postnords kunder och anställdas förtroende för den högsta ledning under den här tidsperioden kördes i botten, säger Mårten Pavlov.