Oron är stor bland brevbärarna på södra Gotland. Sedan i höstas har de nåtts av ryktet att deras kontor i Hemse ska flyttas till terminalen i Visby.

– Det blir stora förändringar för oss som jobbar här. Restiden framför allt, men det är också en stor psykologisk grej att flytta till ett större kontor, säger Petter Funkquist, ordförande för Gotlandsklubben inom Seko Post.

Från Hemse, centralort på södra Gotland, servar brevbärarna semesteridyller som Burgsvik, Klintehamn, Havdhem, Ljugarn och Hablingbo. In till Visby är det lite drygt fem mil, och för brevbärarna blir det minst tio mil extra körning fram och tillbaka till jobbet varje dag. Vissa dagar kan de även få göra resan två gånger. En gång för att ta sig till och från jobbet och ytterligare en gång för att köra slingorna på södra Gotland.

– Att vara klar med sin tur och att ha nära hem, men då få ge sig in till Visby och tillbaka igen blir inte roligt, säger Petter Funkquist.

Petter Funkquist bredvid en blå skylt med en vit pil som pekar åt vänster och texten ”51 Visby”; i bakgrunden syns grönska och en byggnad.
Petter Funkquist får totalt 12,3 mil till och från jobbet efter flytten.

Vill centralisera

Erik Fogelström, distriktschef för Postnord, säger att förändringarna ingår i företagets strategi att centralisera hanteringen för att möta kraftigt minskade brevvolymer.

– Jag förstår de medarbetare som tycker att detta blir knasigt för dem, men hoppas de kan se något positivt i att köra andra slingor och att få möjlighet även till andra arbetsuppgifter.

– Vi gör detta även för att kunna behålla heltidstjänster, vilket underlättar för oss att rekrytera och behålla personal.

Facket på Gotland ser en klar minskning i antalet brev, men en ökning av paket.

– Vi hanterar mellan åtta till tio burar med paket om dagen, och på sommaren går allt upp rejält. Både brev, paket och även eftersändningen av tidningar till sommargotlänningarna.

Lång extra resväg

På kontoret i Hemse finns tio heltider, en som arbetar 65 procent plus några vikarier. Förutom att ett par ur personalen bor närmare Visby bor de flesta söder om Hemse och får då mer än tio mils extra resväg. Petter Funkquist, som bor i Hablingbo, är en av dem.

– Jag har 3,3 mil till och från jobbet. Till Visby blir det i stället 12,3 mil.

Fem personer i matchande blå Postnord-arbetskläder sitter och står runt ett bord i ett pausrum, sysselsatta med samtal.
Brevbärarkontoret i Hemse är en van och hemtam miljö för medarbetarna som arbetat där i många år. Nu oroas de över hur det ska bli att flytta till det större kontoret i Visby.

De flesta på kontoret har jobbat där mellan 25 och 30 år, hälften har fyllt 60 år och närmar sig pensionen. Den yngste, som passerat 50-strecket, valde att säga upp sig direkt när beskedet om flytten kom.

– Det är fler som pratat om att sluta. Men jag säger ”hold your horses”, för det finns saker i kollektivavtalet med reskostnadsersättning och flyttbidrag som de kan dra nytta av, säger Petter Funkquist.   

Fler ändringar på gång

Förändringarna inom Postnord pågår även på andra ställen i landet. I Stockholm flyttas brevbärarkontor ut från city till Årsta, vilket berör ett hundratal medarbetare. I Hallsberg söder om Örebro, som servar stora delar av Mellansverige, flyttas för–& fin sortering från brevbärare till personal inne på terminalen i Hallsberg.

Torbjörn Johansson från Seko Post i Stockholm sitter med i de centrala förhandlingarna med Postnord. Han berättar att snacket om förändringarna på Gotland tog fart under hösten och att förhandlingarna kom i gång en bit in på året.

– Personalens oro är min värsta farhåga. Den finns på Gotland och oron är även stark i Stockholm. Vid sådana här förändringar är det viktigt att arbetsgivaren informerar medarbetarna fortlöpande vad som är på gång.

Postnords planer

Sekotidningen har bett Postnords centrala ledning om en intervju kring planer för terminaler och brevbärarkontor. Företagets presstjänst svarar att ”Vi ser ständigt över vår infrastruktur för att säkerställa att vi har en organisation som är kostnadseffektiv och som säkerställer att vi uppfyller de krav som mottagarna och reglering kräver av oss. Exempelvis stängde vi ner Årsta brevterminal tidigare i år. I övrigt finns inga beslut fattade. Om det blir aktuellt att göra motsvarande förändringar framöver kommer vi att kommunicera detta enligt våra rutiner. Det gör att vi avböjer en intervju i detta läge”.

Riskanalys måste göras

Han säger att planerna på att stänga kontoret i Hemse tog konkret form i mars/april och att det är den 30 september som gäller. Inför betydande förändringar i arbetet är det arbetsgivarens skyldighet att genomföra riskanalys tillsammans med representanter för arbetstagarna. Det gäller både för den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön.

I juni visste inte Sekos förhandlare i Stockholm om riskanalysen var gjord. Det visade sig att den gjorts lokalt på Gotland, men att den inte skickats till förhandlarna i Stockholm.

Är det inte bra att ha med resultaten av en riskanalys i förhandlingarna?

– Jo absolut, säger Torbjörn Johansson som efter intervjun sett till att analysen skickades från Gotland.

– Vi får vara självkritiska att vi missat i kommunikationen mellan facket på Gotland och oss här i Stockholm.

Hade önskat lokal depå

Kontakt har dock funnits mellan dem där förändringarna och personalens oro har diskuterats. Enligt Petter Funkquist på Gotland visar analysen riskerna med mycket mer tid på vägarna, att dagarna blir mycket längre och de psykosociala effekter som kommer av att slå ihop två arbetsplatser och kulturer till en.

Han säger att facket har accepterat förändringen, att den är naturlig med tanke på de minskade brevmängderna. Men han hade gärna sett att posten sorteras i Visby och körs till en depå för att delas ut på södra Gotland. Då hade personalen sluppit åka in till Visby.

– Det skulle inte behövas några stora lokaler alls. Ett toalettutrymme, ombyte och plats för fordon.

Stockholmslösning ratades

Postnord använder sig av den här lösningen i Stockholm där färdigsorterad post kommer att köras ut till depå i city. Men på Gotland övergavs alternativet, enligt distriktschef Erik Fågelström, på ett tidigt stadium.

– Jag förstår att de som jobbar i Hemse skulle tycka det var bra. Men det hade varit en kortsiktig lösning, som inte är hållbar på längre sikt. Arbetet måste införlivas med posthanteringen på övriga Gotland för att vi ska kunna behålla heltidstjänsterna.

Enligt Seko i Stockholm kan depåer försämra möjligheterna till variation av arbetsuppgifter.

– Arbetsvariationen är jätteviktig för brevbärare som har svårt att hålla fram till pensionen. Du träffar också dina arbetskamrater mindre. Jag är lite orolig för de depåer som planeras i Stockholm, säger Torbjörn Johansson.