Uppdaterad 15:22 20 mars 2020

Hot och våld är bara ett problem för kontrollanterna just nu. De har ingenstans att ta rast och tvätta händerna och det är brist på handsprit, uppger skyddsorganisationen.

MTR, som kör tunnelbana och pendeltåg i Stockholmsområdet, har förbjudit kontrollanterna, som är anställda av ISS, att använda MTR:s rastlokaler. Orsaken är att man vill minska risken för att smittspridning av coronavirus.

–Vi har ingenstans att ta vägen för att tvätta händerna. Jag tog upp det med ISS redan förra veckan, men problemet är inte löst, säger Ivana Evertsson.

­–Vi har hittat en lösning för lunchen, vi kan äta på huvudkontoret i Marievik. Men toalett och handtvätt är fortfarande olöst.

Kan inte hålla avståndet

I ett samtal med Sekotidningen bekräftar SL:s presstalesperson Aleksander Krajisnik att MTR:s rastlokaler är stängda för ISS anställda. Han vet inte om det finns någon diskussion om att de bör öppnas.

Däremot säger han att SL har toaletter som ISS personal kan använda i tunnelbanan.

–Det finns ett trettiotal toaletter i våra fastigheter som kontrollanterna har tillgång till, säger han.

Ivanas kollegor är oroade över att vara i trafiken och kontrollera biljetter. Många resenärer tycker att det är provocerande att bli kontrollerade. Och de reagerar emot att kontrollanterna kommer så nära. Det går inte att hålla det avstånd som Folkhälsomyndigheten rekommenderar.

–Vi måste gå tätt intill resenären annars kan vi inte göra vårt jobb, säger Ivana.

Hon är kritisk till att ISS inte agerat tillräckligt kraftfullt och snabbt. Hon har gett företaget tid, tycker hon. När det gäller begäran enligt arbetsmiljölagen, en så kallad 6 6a har ISS till i morgon klockan 10 på sig att svara. Om svaret inte är tillfredsställande kan skyddsombudet gå vidare till Arbetsmiljöverket.

6 6a-anmälan

Om du upptäcker att din arbetsgivare inte gör något åt en riskfylld arbetsmiljö kan du vända dig till chefen och be om åtgärder. Om det inte hjälper kan skyddsombudet lämna in en formell begäran om åtgärder enligt arbetsmiljölagens 6 kapitel paragraf 6a. Det brukar kallas 6 6a-anmälan.

Den ska ha en tidsgräns och om arbetsgivaren inte svarar inom den gränsen eller om svaret inte är tillräckligt kan skyddsombudet gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket.

–Jag förstår att det är svårt i den här situationen och respekterar det. Tyvärr räcker det inte.

ISS ger ingen kommentar idag till skyddsombudets begäran om åtgärder.

–Vi går just nu igenom begäran och ska skriva ett svar, säger ISS pressansvarige Anders Fridell.

”Ingen ökad risk för smitta”

När det gäller biljettkontrollens vara eller icke-vara säger SL:s pressansvarige Claes Keisu att SL varit i kontakt med smittskyddet i Stockholm och att de menar att det inte är någon ökad risk för smitta.

–Det säger smittskyddet även när det gäller vårt beslut att inte släppa på passagerare i framdörren på bussarna, men vi gör det för att förarna är oroliga, säger han.

Tar ni inte biljettkontrollanternas oro på lika stort allvar?

–Alla är oroliga nu. För oss är det viktigt att resenärerna betalar för sina resor och det är förebyggande att de vet att det fortfarande är kontroller, säger Claes Keisu.