Vägarbetare allt mer utsatta: ”Man är som en skräpbit på vägen”
De kallas grova könsord och blir spottade på. De skadas och har kollegor som blivit ihjälkörda. Vägarbetarna som Sekotidningen träffat ångrar inte sina yrkesval – men vill ha mer respekt från trafikanter.
– Jag älskar mitt jobb. Men det är klart att vi är utsatta, säger flaggvakten Jeanette Lundberg.
De senaste åren vittnar allt fler om en hänsynslösare trafik. Vägarbetarna är de som hamnat skottgluggen.
Att bli påkörd av fordon är ett orosmoment, inte bara för flaggvakter, linemålare, asfaltsläggare, men även för sophämtare och blåljuspersonal.
Flera dödsfall och olyckor har inträffat. Det är inte heller ovanligt att vägarbetare dagligen utsätts för hot, risker och glåpord.
– Ju finare område, desto hemskare är det. Limhamn i Malmö är fruktansvärt. På Möllan hissar de ner kaffe till en. Det är underbart. Sen har vi sådana som kommer och lämnar choklad till oss eller ger oss dricka när det är varmt. Det är jätteroligt. Men samhället är upptrissat, säger Jeanette Lundberg, flaggvakt på Ata.
Blir spottad på
Hon står vid ett vägarbete vid forskningsbyn Ideon i nordvästra Lund och dirigerar trafik.
Det var fyra år sedan hon fick sitt jobb. Under dessa år har hon utsatts för faror när exempelvis taxibilar, bussar och lastbilar dånat förbi vägarbetet utan att sakta ner.
– Hastigheten är hemsk ibland. Inte just här men på andra platser jag arbetat. Men vi är tuffa och går ut i gatan för att få ner farten. Du måste veta vad du gör.
Att försöka dämpa hastigheten är något som inte ingår i en flaggvakts arbetsuppgifter. Ändå är det något som många känner sig tvingade att göra.
Ju finare område, desto hemskare är det. Limhamn i Malmö är fruktansvärt. På Möllan hissar de ner kaffe till en.
Jeanette Lundberg har också fått utstå kränkande kommentarer.
– Samhället har blivit jävligt hårt. En bilist spottade på mig. Då blev jag riktigt förbannad, tog registreringsnumret och gjorde en polisanmälan. Jag kan ta att nån kallar mig fitta eller hora, men att bli spottad på går gränsen. Men utredningen lades ner eftersom det var en hyrbil.
Förra året blev en flaggvakt på Ata påkörd av en taxibil i Malmö. Föraren smet och taxiföretaget har inte uppgett vem som körde bilen.
”Lägg ner mobilen”
Liknande händelser sker nationellt. Enligt en rapport från Trafikverket 2016 inträffar minst 300 olyckor vid vägarbeten årligen.
Jeanette Lundberg var nyligen nära att bli påkörd. Föraren var upptagen av sin mobil och tvingades tvärbromsa. Då gick hon lugnt upp till bilen och sa:
– Snälla rara, lägg ner mobilen. Det är våra liv det handlar om.
Det är så hon brukar hantera situationer:
– Det finns en del flaggvakter som hamnar i konflikt. Men jag stöter hellre bort det negativa. Min inställning är att jag ska bryta bilisternas humör med att vara jättetrevlig, skratta och le. Då känner jag mig nöjd.
Christian Bengtsson, ombudsman på Seko med ansvar för entreprenadområdet Väg och ban, står bredvid och skakar på huvudet. Han har många års erfarenhet som asfaltsläggare och har upplevt trafikanternas respektlöshet.
– Man är som en skräpbit på vägen. Ni har inte valt att bli kallade detta eller utsättas för fara. Det ni blir utsatta för ska ingen behöva acceptera på sin arbetsplats.
På ett annat vägarbete i Västra hamnen i Malmö befinner sig Dick Buch, linjemålare på Cleansol, som har 27 år i branschen.
– Hänsyn finns inte längre. Man bara kör på som om vi är några pappfigurer som är i vägen för dem. Det blir bara värre och värre. Det är nästan ingen som vill jobba i Malmö längre, säger han.
Just den här arbetsplatsen är avstängd för trafik. Annars jobbar linjemålarna oskyddade med att måla vägmärken och räfflor.
– Vi kan vara vid ett övergångsställe. Sen försvinner vi därifrån efter en till två timmar och går vidare till nästa jobb.
”Sjuk hets”
På Grimsbygatan i Malmö hamn, jobbar asfaltsläggaren Viktor Romare. Han tycker det är taxi- och busschaufförerna som beter sig värst.
– Det är en sjuk hets, särskilt på Nobelvägen i Malmö. De kör om varandra där de inte får lova att göra det. Vi brukar vara på rätt sida av bärriären men det är som bäddat för olyckor.
Hans kollega på NCC, Thomas Carlbom, menar att trafikanter bara tar hänsyn till vägarbetarna när deras fordon kan skadas.
– När det finns risk för tjäraspridning respekterar de hastigheten eftersom de inte vill skita ner bilen.