–Vi strävar efter ett bra samarbete och värnar om vårt lokala avtal, säger Helena Wallin, ordförande för Seko på Roslagsbanan.

Trafiknämnden beslutade 2017 att inte förlänga avtalet med Arriva utan istället handla upp en ny operatör. Sex anbud kom in och Transdev vann alltså avtalet som sträcker sig 12 år framåt.

Seko har inte fått veta vilka de andra anbudsgivarna varit, men träffade på eget initiativ flera tågföretag förra sommaren för att svara på frågor. Och ställa egna.

Inga nedskärningar

–Vi träffade även Transdev och det var ett bra möte, säger Helena Wallin.

Trots att Roslagsbanan fått stolpar för visering av biljetter finns det fortfarande tågvärdar ombord. De behövs för att ge signal vid dörrstängning på vagnarna. Det är dock oklart om tågvärdarna blir kvar när Roslagsbanan fåt nya vagnar om ett eller ett par år.

Helena Wallin, ordförande för Seko på Roslagsbanan.

–Vi har inte haft några nedskärningar hos oss. Vi får se vad det står i det nya avtalet om tågvärdarnas framtid, säger Helena Wallin.

I dag kör Transdev Öresundståg, Upptåget och Kustpilen. I höst tar dock SJ över Öresundståg.

Transdevs föregångare Connex körde Roslagsbanan 1998 – 2002.

De senaste åren har Arriva haft uppdraget. Arriva fortsätter köra Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan fram till 2024.