Övergången berör cirka 300 medlemmar i Seko.

Lars Holmqvist är klubbordförande för Seko på Transdev Öresundståg. Han är nöjd och glad.

–Nu slipper vi en strid om löner och villkor, säger han. Det känns skönt.

Lokala förhandlingar

Innan övergången ska det lokala facket förhandla om detaljer.

–Det finns säkert saker som SJ vill förhandla om och det kan finnas detaljer som vi från Sekos sida vill ta upp, säger Lars Holmqvist.

Avtalet på Öresundståg är ett av de mest förmånliga inom Seko spårtrafik, säger han vidare. Slutlönen för en tågvärd är 31 100 kronor per månad och 39 800 för en lokförare. Som i övrig spårtrafik tillämpas tarifflöner. Högsta lön för en tågvärd på SJ AB är drygt 26 000.

Vilka delar i ert nuvarande avtal med Transdev värnar ni mest om?

–Den så kallade 19-05 regeln och att vi har rätt att i god tid få veta vilket schema vi ska arbeta på. Den 15:e i månaden innan, ja i dag får vi veta hur decemberschemat ser ut. Om det blir sena ändringar får vi ett särskilt tillägg, säger Lars Holmqvist.

Viktigast är arbetstiden

19-05-regeln innebär att arbetsdagen innan en fridag inte får sluta efter klockan 19. Arbetsdagen efter en ledig dag får inte börja före 05.

–Det är ett skall-krav i avtalet och väldigt viktigt för våra medlemmar. Vi behöver tiden för återhämtning.

SJ vann upphandlingen av Öresundståg i maj i år.