Det har skett en snabb attitydförändring mot deltidssjukskrivna lokförare och kundvärdar på Arriva inom loppet av ett år, menar Ola Brunnström, huvudskyddsombud för Seko på Pågatågen

– Arbetsgivaren har skrivit om sina rutiner. I samband med det har de gått ifrån att vilja betala för rehabilitering. Istället försöker man skjuta över kostnaderna på samhället och Försäkringskassan.

Arriva står fast vid lönesänkning

Nyhet

Nyligen nekades en deltidssjukskriven anställd att få jobba en del av dagen enligt en föreslagen rehabiliteringsplan. Ola Brunnström reagerade kraftigt och gjorde en 6:6a anmälan till Arbetsmiljöverket, alltså en begäran om åtgärder kring missförhållanden i arbetsmiljön som arbetsgivaren måste rätta till.

– Arriva hävdar att de bara kan ge heldagar och att det inte finns korta arbetspass. Men det handlar bara om att det inte passar dem, och att de tycker det är jobbigt att planera om.

Planerad inspektion

Arriva har lokaltåg mellan Helsingborg och Malmö. Ola Brunnström menar att det går skapa ett kort arbetspass om tre timmar på sträckan.

Arriva inför tuffare arbetspass på Pågatågen

Nyhet

– Bara för några år sen så var det inga problem att ordna åtgärder för deltidssjukskrivna. De fick göra andra saker eller gå bredvid. Nu upplever jag att företaget kräver att de ska kunna tjäna pengar på en. Det får liksom inte bli några problem för dem överhuvudtaget; att de ska behöva lägga pengar på planeringsarbete eller liknande saker.

Med anledning av 6:6a-anmälan ska Arbetsmiljöverket genomföra en inspektion hos Arriva i slutet av april. Ola Brunnström hoppas att arbetsgivaren tvingas ändra sina rutiner för hur anpassning av arbete ska genomföras för deltidssjukskrivna.

”Mindre flexibilitet”

Arriva ska se över sina rutiner men menar samtidigt att det inte går att skapa turer och arbetspass för enskilda anställda som ska rehabiliteras.

– Du kan inte jobba på de turer vi har och hoppa av nånstans i mitten. Då behöver någon annan ta resten av turen. Det finns mindre flexibilitet i den här branschen. Det är grundförutsättningen, säger Anna Johnsson, arbetsmiljöchef på Arriva, och fortsätter:

– Är det så att man inte kan anpassa sin rehabilitering till schemalagda turer så får man titta på omplacering, men det är inget förstahandsalternativ. Vi försöker lösa det här inom den ramen vi har för rehabilitering. Vår inställning är att vi inte har blivit sämre på det.