Ät mer vego

Bönor, linser, kikärter från växtriket är klimatsmart, även om det har transporterats långt eller hittas i frysdisken. När du väljer färska grönsaker är det också smart att välja efter säsong.

Grövre grönsaker är alltid i säsong, eftersom svenska rotfrukter, som morötter, går att få tag på året runt. 1 kilo morötter orsakar bara en femtedel så mycket växthusgaser som 1 kilo tomater.

Salladsgrönsaker i svensk säsong, är exempelvis tomat (mars-oktober) isbergssallad (juni-okt), blomkål (juni-november, broccoli (juni-oktober).

Läs mer om det här.

2. Välj kött med omsorg

När du äter kött, tänk på att välja kött från djur som också bidragit till miljönyttor. Kor och får betar gräs, alltså mat som inte vi människor kan äta. Visserligen ger idisslande djur mer växthusgaser än gris och fågel när de smälter maten. Men betande djur behövs för att hålla markerna öppna och för att vi ska behålla viktiga växter och djur.

3. Släng inte mat

Ett genomsnittligt svenskt hushåll slänger 107 kilo matavfall per person och år. Svinnet beror till en del på att vi handlar för mycket och att maten står och blir gammal i kylskåpet, men också på att vi slänger mat i onödan. Lita på dina sinnen. Lukta och smaka på maten! Läs hur lokföraren Cecilia gör.

4. Ät ekologiskt

All ekologisk mat är inte automatiskt mer klimatsmart, det beror på vad du äter. De flesta grönsaker har en lägre klimatpåverkan om de är ekologiska, medan ekologiskt kött har ungefär samma påverkan som oekologiskt.

Den största fördelen med ekologisk odling är dock att den leder till mer biologisk mångfald, vilket gör att vi bättre kan hantera kommande klimatförändringar. 

Källa: Naturskyddsföreningen