Det var i november förra året som MTR beslutade att ta över städning av Stockholms tunnelbanas fordon och depåer. Detta efter att avtalet med städbolaget Solreneriet sagts upp.

Nu har sammanlagt 98 städare börjat jobba på MTR Tunnelbanan. Johan Oscarsson, som är vd, säger i ett uttalande att han är otroligt glad över nyanställningarna.

– Genom att hålla rent och snyggt kan vi skapa en trygg och trevlig miljö i kollektivtrafiken. Vårt mål är att ge stockholmarna en tunnelbana i världsklass och det innefattar även lokalvård och klottersanering, säger han i ett pressmeddelande.

Inte lönsamt

Orsaken till att Solreneriet sa upp avtalet var att städ- och saneringsuppdraget inte var tillräckligt lönsamt. Totalt blev 127 städare utan jobb. Men efter förhandling med Seko blev de 90 städare som är medlemmar i förbundet erbjudna jobb på MTR, varav 70 sedermera anställdes.

Att inte alla fick följa med från Solreneriet beror på att det inte handlade om en automatisk verksamhetsövergång mellan företagen.

”Jättepositivt”

Carolin Evander, som är ombudsman på Seko med ansvar för Solreneriet, hoppas städarna nu får lugn och ro i sitt arbete.

–  Vi tycker det är jättepositivt att vi kunnat hitta en lösning på en väldigt svår situation, särskilt eftersom Solreneriet inte har varit så hjälpsamma i den här processen. Det här känns bra. Sen vet vi att det kommer vara saker som kommer förändras för våra medlemmar Det är en ny organisation med nya arbetsuppgifter och scheman, säger hon.

Solreneriet dras med ett svårt ekonomisk läge och i februari sattes det i rekonstruktion, som är ett alternativ till konkurs. Verksamheten kommer fortsätta samtidigt som alla skulder är frysta.

Tina Wessman Hellstadius, som är vd på Solreneriet, bemöter kritiken som framförs av Seko, och menar att förbundet inte efterfrågat bolagets hjälp.

– Så deras uttalande kan jag inte kommentera, säger hon och fortsätter:

– Vi är glada att vi lämnar över verksamheten i ett gott skick med de högsta kvalitetspoängen någonsin i den oberoende mätningen i mars, som SL genomför kvartalsvis. Vi önskar MTR och våra före detta medarbetare lycka till och det känns bra att många medarbetare får jobba kvar i tunnelbanan.