Camilla Olivs dröm gick i kras. Efter att ha haft en mängd industrijobb i många år, bland annat med att packa kött, hade hon till slut hittat ett yrke som passade henne. Arbetet som lokförare.

– Det är du och ditt tåg. Man måste hela tiden vara på tårna, ha full kontroll. Om man sköter sitt jobb så har man en frihet, ingen chef som flåsar en i nacken. Det är mäktigt att sitta i ett lok och dra flera tusen ton efter sig. Låter fånigt men det är härligt.

Camilla kom in på en ettårig lokförarutbildning på Nässjöakademin.

Läkare gav klartecken

Före kursstart genomgick hon obligatoriska läkarundersökningar, bland annat hos Avonova, som erbjuder företagshälsovård. Allt betalade hon ur egen ficka, det rörde sig om flera tusen kronor.

Camilla berättade då för läkaren om sitt medfödda synfel. Vänster öga kan inte röra sig hela vägen åt ena sidan. Däremot har hon inga problem med synen.

Jag anser att rätten har tagit fel beslut. Läkare ska inte kunna göra olika bedömningar

Camilla Oliv

Läkaren ansåg att hennes periferiseende var bra. Camilla tog därmed CSN-lån och genomförde lokförarutbildningen. Hon gjorde sin praktik på Vy tåg, samt godsföretaget Green cargo, där hon sedermera erbjöds anställning.

Men företaget krävde en nyanställningsundersökning hos företagshälsan Previa. Läkaren där godkände henne först, men ändrade sig senare. Detta på grund av Transportstyrelsens föreskrift som säger att ”normal rörlighet i öga” krävs. Vilket Camilla alltså inte har i sitt ena öga.

– Det var en käftsmäll. Jag hade min karriär utstakad, skulle ju köra godståg framöver.

Camilla beslutade sig för att överklaga beslutet, och fick en ny bedömning på ögonmottagningen vid Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Även den läkaren bedömde hennes syn som fullt godkänd.

Trots det gav Transportstyrelsen och Previa inte med sig.

Camilla valde att överklaga beslutet hos Förvaltningsrätten. Och häromdagen kom beslutet därifrån: Det var rätt att återkalla lokförarbeviset.

Arbetar på Krösatåg

Nu arbetar Camilla Oliv som tågvärd på Krösatåg. Hon är glad över att jobba kvar på järnvägen. Men hon tänker inte ge sig, utan att överklaga Förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten. Hon hoppas få hjälp av Seko.

– Jag anser att rätten har tagit fel beslut. Läkare ska inte kunna göra olika bedömningar. Det ska inte behöva vara som en rysk roulett: du går till en så kommer du igenom, går du till nästa så är det stopp. Det måste finnas gemensamma riktlinjer för undersökningarna, som jag tycker har brustit i mitt fall.

Seko på Green cargo uppger att Camillas fall är ovanligt. Men det händer att lokförarbevis återkallas på grund av problem hos medarbetare senare i arbetslivet, till följd av exempelvis sjukdom.

Transportstyrelsens presschef, Mikael Andersson, vill inte kommentera ärendet.

”Vi konstaterar att Förvaltningsrätten prövat ärendet och kommit till slutsatsen att vår bedömning och vårt beslut har varit korrekt. Synkraven i våra föreskrifter är samma som minikraven i gällande EU-direktiv”, skriver han i ett mejlsvar.