En barnvagn med ett barn i fastnade i dörrarna till tunnelbanan i april i Masmo, söder om Stockholm. Tåget åkte iväg med vagnen, medan mamman stod kvar på plattformen och skrek.

Bakre änden av barnvagnen slogs sönder när tåget kom till grinden vid slutet av plattformen. Men barnet skadades inte, utan togs om hand av resenärer som åkte tillbaka med det till den chockade mamman.

Barn & jobb

”MTR beter sig som på 1800-talet”

Arbetsrätt

Nu riktar huvudskyddsombudet på MTR Tunnelbana, Gunnar Woldén kritik mot arbetsgivaren, och framför allt trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, som han menar hyr ut vagnar som inte är trafiksäkra.

– 1997 infördes de nyaste vagnarna vi har, C20, som har dörrbromsblockering som omöjliggör en start om något har fastnat i dörrarna. Men den här händelsen skedde på ett av de äldre tågen där det inte finns en sån teknisk lösning.

”En skräckupplevelse”

De gamla CX-tågen har visserligen en slags spärr, som gör att tågen inte kan köra iväg om något fastnat i dörrarna. Men problemet, enligt Gunnar Woldén, är att förare enkelt kan ta över kontrollen manuellt.

– Vi har tjatat om det här i över 20 år. Hela tiden har ansvariga sagt att de gamla vagnarna inte ska rulla så länge. Men de kommer förmodligen finnas kvar i säkert tio år till, säger han, och fortsätter:

– Det var säkert en skräckupplevelse utan guds nåde för mamman. Men så länge det inte händer nåt allvarligare så kommer nog inget att göras åt det här.

Innan ett tåg lämnar plattformen är rutinen att tunneltågföraren ska titta utmed tåget innan dörrarna stängs och tåget körs.

– På nåt sätt så har det fallerat i det här fallet. Men människor gör fel ibland. Det är lätt att skylla på den mänskliga faktorn.

Terrorhot: Krafttag för ökad säkerhet

Nyhet

Totalt finns det 18 äldre tåg som trafikerar blåa- och röda linjen.

– Inget liknande har hänt under de tio åren som vi haft hand om tunnelbanan i Stockholm. Vi ser väldigt allvarligt på händelsen, säger David Lagneholm, säkerhetsdirektör på MTR.

”Allvarligt”

Föraren har efter händelsen tagits ur tjänst, samtidigt som en utredning pågår. MTR har dock redan kunnat utesluta att det fanns några tekniska fel på tåget.

Håller du med om att det finns en säkerhetsbrist med de här gamla tågen?

– Följer man de rutiner som vi har, inklusive de säkerhetsbarriärer vi har, så är det absolut säkert att även åka med äldre tågen.

Ska en olycka kunna ske på grund av den mänskliga faktorn?

– Vi tror att det är den mänskliga faktorn, men det är inte utrett än. Vi får se vad den landar i. Det vore fel av mig att föregripa utredningen.

Hur ser du på kritiken att det är för lätt att skylla på den mänskliga faktorn, när det egentligen handlar om en säkerhetsåtgärd som ansvariga borde ha tagit?

– Självklart är det här någonting som den pågående utredningen kommer att titta på; om det är möjligt att lösa det här med en teknisk lösning. Men vi har även nya tåg som är på väg att ersätta de här gamla, men vi måste ändå räkna med att de gamla tågen kommer att vara kvar en tid.