Allt fler vägarbetare utsätts för en hänsynslösare trafik. Bilister och yrkestrafikanter kör för fort, men agerar även hotfullt, spottar och fäller kränkande kommenterar.

Enligt Trafikverket sker omrking 300 olyckor vid vägarbeten varje år. Dessutom har flera dödsfall inträffat de senaste åren.

Vägarbetarnas säkerhet

Theodor mejades ned på jobbet – efter fyra år döms föraren

Nyhet

Belysningstekniker på Vattenfall Services Nordic arbetar i större omfattning längs vägar: det krävs numera specialkompetens för att reparera och underhålla vägbelysning som blivit mer avancerad. 

– Om en lampa går sönder är det inte så enkelt som att skruva ut den gamla och sätta in en ny, säger Robert Kustosik.

”Livsfarligt”

Ledlampor har blivit vanligare, systemen är datastyrda och måste underhållas, programmeras, fixas.

Samtidigt upplever sig flera tekniker utsatta för trafikanter.

– Ingen av oss vill vara ute vid vägen i onödan. Folk har kört ner i diken framför oss. Personer är inte uppmärksamma. De kör för fort. Man måste vara vaksam. Det kan vara livsfarligt om du gör något felsteg, säger Robert Kustosik.

Han har sedan han började jobba vid vägarna för fem år sedan ändrat sina egna körvanor.

– Jag har fått en helt annan förståelse för hur illa det kan vara för vägarbetare. 

Vägarbetarnas säkerhet

Ny rapport: Alarmerande situation för vägarbetare

Nyhet

För att teknikerna ska kunna gör sitt jobb krävs i många fall att de använder TMA-bilar (skyddsfordon), lyftkranar och spärrar av.  

– Det kan vara hysteriskt vilket pådrag det kan vara för att kunna jobba säkert och följa trafikanordningsplaner. Som mest har vi haft sex TMA-bilar vid samma tillfälle. Då stod vi vid ett mitträcke i en dubbelfilig motorväg där trafiken körde i 90 knyck.

Tekniker glöms

Enligt Robert Kustosik är ett ytterligare bekymmer att det kan vara svårt att komma åt belysningen vid exempelvis en rondell eller trafikplats. Han menar att belysningen är planerad utifrån trafikanter – hur teknikerna ska göra sitt jobb och arbeta säkert är inte prioriterat.

– Det kan vara svårt att arbeta utan att störa eller stänga av trafiken. Samma gäller 2+1-vägar. Om det är tvåfiligt kan vi stänga av det ena körfältet men om vi står på en 2+1 väg på den sida där det bara finns en fil så är det svårt. Man borde tänka på är att göra någon tillfartsväg eller område där vi kan stå.