Ett par hundra personer, kollegor och andra, samlades i dag på förmiddagen utanför Arrivas kontor i Malmö för att vänta på besked om företaget skulle säga upp Ola Brunnström eller inte. När han kom ut och berättade att han har jobbet kvar utbröt jubel. En planerad vild strejk blåstes av.

–I morgon kör jag tåg igen och det känns roligt och bra, säger Ola Brunnström.

”Fick samma erbjudande idag”

I tisdags förra veckan som det kom fram att han, som är huvudskyddsombud och förhandlingsansvarig i Sekos klubb på Pågatåg, blivit erbjuden 24 månadslöner för att frivilligt lämna företaget. Ola tackade nej. Arriva kallade till ett nytt möte i dag klockan 11.

–Jag fick samma erbjudande en gång till och sa nej den här gången också. Då svarade Arriva att vi får leva med ditt beslut, säger han.

Det är helt fantastiskt. Jag har världens bästa arbetskamrater.

Ola Brunnström

Ola Brunnström säger att han var övertygad om att företaget skulle säga upp honom, så han blev överraskad över dagens besked.

”Backa Ola” – en paroll många ställde sig bakom under veckan som gick.

–Det här visar hur viktigt det är att ha en aktiv lokal klubb som kan engagera sig och stödja förtroendevalda. Det som hände mig, händer hela tiden i det tysta, det kostar så lite för stora företag, säger han.

Flera års tvist bakom

En personlig lärdom för Ola är att han har för mycket att göra som både förhandlingsansvarig och huvudskyddsombud.

–Vi måste få fler förtroendevalda, det är en viktig utbildningsfråga framöver, säger han.

Arrivas försök att köpa ut Ola Brunnström har sin direkta grund i ett mejl till medlemmarna, som han skickade till medlemmarna på Pågatåg i oktober förra året.

Där skriver Ola Brunnström om det lokala avtalet på Pågatåg och avslutar med ”Va inte rädd för cheferna, de ska vara rädda för oss”.

Många stöduttalanden

Seko menar dock att det egentliga skälet till att Arriva ville försöka köpa ut huvudskyddsombudet är det fackliga arbete som klubben lagt ner för att stoppa hyvling av tjänster och lönesänkningar för kundvärdarna. En strid som pågått i flera år.

Ola Brunnström trodde att han skulle få sparken, och säger att han räddades av kollegorna.

Till det ska läggas att det nya centrala spåravtalet, som var klart i december 2020, innebär att Arriva måste höja lönerna för kundvärdarna. Ett nederlag för Arriva, som känner sig överkörda av sin arbetsgivarorganisation Almega Tågföretagen.

Sedan det blev känt att Arriva försökte göra sig av med Ola Brunnström har många fackklubbar runt om i landet uttalat sitt stöd för honom och Seko.

Arriva: Ärendet avslutat

Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund säger i en kommentar att Arriva är nöjda med dagens möte och att utfallet blev som ”förväntat”.

–Det var ett vanligt personalärende som inte hade något att göra med att personen har fackliga uppdrag. Nu är det avslutat, säger han.

Ångrar ni att ni agerade som ni gjorde?

–Nej, vi gjorde som vi alltid gör med personalärenden, men vi beklagar att passagerare kan ha drabbats av inställda tåg idag. Det var ovanligt många och vi vet inte om det hänger samman.