Rikard Mattson jobbar på skärgårdsbåten M/S Sandhamn, som går till Runmarö och Sandhamn, och tycker att det är oroväckande många resenärer.

– Folk tolkar nödvändig resa hur de vill. En del klagar på trängsel men vill inte avstå från att resa själva. Mäklarfirmor har husvisningar i skärgården som lockar många intressenter från fastlandet. Studentfirare åker ut i stora grupper.

– Det blir lite tröstlöst efter tag när ingen bryr sig.

Inför Kristi himmelsfärdshelgens gick Waxholmsbolaget i Stockholm ut med en vädjan till allmänheten:

”Vi släpper enbart på så många resenärer att den sociala distanseringen kan upprätthållas. Personalen ombord avgör i fall man får gå på båten eller inte. Vi kan alltså inte garantera någon en plats”, skrev de på sin sajt och i sociala medier.

Syftet var att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att begränsa antalet resenärer för att minska smittspridningen av Covid-19.

Ordningsvakter sattes in

Ändå struntade många i avrådan om icke nödvändiga resor inom kollektivtrafiken. Det blev långa köer till båtar och besättningen satte stopp för resenärer som ville åka med. Vid Strömkajen i centrala Stockholm, som är Waxholmbolagets största terminal, nekades 40-50 personer per tur.

SL tvingades till och med att sätta in ordningsvakter från fredag till söndag.

I Göteborg var det också många skärgårdsresenärer under långhelgen, enligt Västtrafik. Framför allt var det trängsel vid Saltholmens färjeläge, där båtar går till den södra delen av skärgården.

Från Waxholmsbolagets Facebook.

Waxholmsbolagets Facebooksida har sedan storhelgen fyllts med ilskna kommentarer. En person undrar om det ingår i uppdraget att neka resenärer ombordstigning på grund av trängsel och om bolaget är skyldiga att ta in fler fartyg vid hög belastning när Folkshälsomyndighetens råd är trängselfritt.

Waxholmsbolaget pekar på att det är ombordpersonalen som avgör när båten är full.

”De har rätt att neka dig att gå ombord. Hur många som får plats ombord varierar beroende på fartyg och väder”, skriver bolaget.

En annan person menar att det läggs för mycket ansvar på personalen:

”Vore nog enklare för besättningen om en siffra angavs på hur många passagerare som får åka med. Känns väldigt orättvist att lägga den beslutsbördan på besättningen och dessutom ganska godtyckligt, kan nog många uppfatta det som.”

Rikard Mattson, som är vice sektionsordförande för Seko på Blidösundsbolaget, håller med om att det läggs för mycket på de anställda:  

– Att det är upp till oss att bestämma när det är fullt ombord, då blir det ilska, det har varit hotfulla situationer, folk som har skrikit. Det är påfrestande att det är en irritation på jobbet.

Oro inför skärgårdstrafiken i sommar

Blidösundsbolaget ägs av Transdev Sverige AB och kör kommersiell och upphandlad trafik för Waxholmsbolaget.

Det är klart många anställda är oroliga för sommaren. Det känns som att folk har lessnat på alla råd

Rikard Mattson

Rikard Mattsson tycker att det saknas tydliga direktiv om exakt antal resenärer som får resa. Han vill att antingen Waxholmsbolaget i egenskap av beställare, ägaren Transdev eller SL, tar ett sådant beslut.

– Ingen har sagt att man absolut inte får ta mer än hälften av sittplatserna, utan det är upp till befälhavaren att bestämma. Jag tycker det är fel.

Hur blir sommaren?

– Det är klart många anställda är oroliga för sommaren. Det känns som att folk har lessnat på alla råd, säger Rikard Mattson.

På Styrsöbolaget i Göteborg har information antal resenärer under coronapandemin varit tydlig, enligt Sekoklubben. Både bolaget och Västtrafik har gått ut med att de infört restriktioner kring passagerarantal, 30-50 procent färre.

– På den båt som jag jobbar på tar vi 150 istället för 300. Det är spikat. Det är inget ungefär. Men antalet beror på båtstorleken. Det är inget godtyckligt beslut, utan strikta order från vår huvudman, Västtrafik, säger ordförande Hans Johansson.

Västtrafik har till skillnad från Waxholmsbolaget satt in extra båtar och haft informatörer vid färjeläget för att informera resenärer om det rådande läget.