526 döda i spår på sex år: Skoterolyckan den senaste
Många färre dog i spårtrafiken 2020 än året innan. Anledningen tros vara färre resor under pandemin. Några av Sekos branscher berörs av dödsfallen, bantekniker och lokförare. Nu senast kolliderade ett tåg med en skoter och två tonåringar dog.
I fjol omkom tio personer i tunnelbanan och 71 personer på järnväg. Merparten var självmord. Ingen dog i spårvagnsolyckor.
Jämfört med 2019 rör det sig om 31 färre dödsfall. Enligt Transportstyrelsen kan det bero på att färre reser under coronapandemin.
– Det är ingen färdig analys utan en teori, säger Ryo Yamazaki, statistiker vid väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Tonårsflickor dog i tågkollision
Sekos branscher berörs på olika sätt av dödsfallen.
I februari förra året omkom en bantekniker på Strukton rail när han blev påkörd av ett pendeltåg vid ett spårarbete i Stockholm.
Fakta: Dödsfall per år
2020: 71
2019: 112
2018: 89
2017: 66
2016: 83
2015: 103
Nu senast dog två tonårsflickor i en skoterolycka på en obevakad övergång i Söråker utanför Timrå. Skotern med ett efterföljande släp kolliderade med ett tåg.
Obevakade plankorsningen är ett stort problem. Det är vid dessa de flesta dödsfallen, som ingår i Transportstyrelsen statistik, inträffar.
För lokförare är självmord och dödsolyckor bland det värsta som kan hända på jobbet och ett stort arbetsmiljöproblem.
Richard Näslund, förtroendevald i Seko, är själv lokförare på Vy tåg, som kör åt Norrtåg på sträckan förbi Söråker där dödsolyckan inträffade.
– Det är så klart ett problem att det finns obevakade plankorsningar. Den här olyckan skedde på den enda som vi har på sträckan. Vi har inte haft dödsfall på många år. Det som hänt tidigare är att vi kolliderat med en lastbil, men det gick bra.
Vet du hur lokföraren och tågvärden mår?
– Det vet jag inte. Men jag kan tänka mig att de är väldigt chockade.
Brukar du tänka när du själv kör att något liknande kan hända?
– Det är ingenting som jag tänker på dagligen, men jag kommer nog börja göra det mer nu efter det här, säger Richard Näslund.
Säkerhetsarbetet går trögt
Trafikverket, som har det yttersta ansvaret, har ungefär tre miljarder kronor i nationell plan för att förbättra säkerheten på järnvägen. I arbetet ingår att höja säkerheten vid just obevakade plankorsningar. Runt tusen korsningar ska byggas om fram till 2026.
Men arbetet går trögt framåt. Detta beror på att Trafikverket inte alla gånger äger marken vid plankorsningar och måste därför friköpa den för att kunna göra de nödvändiga åtgärderna.
– Enligt den rapportering vi får så har inte många obevakade plankorsningen försvunnit än så länge, säger Ryo Yamazaki på Transportstyrelsen.
– Det sker en del arbeten kring detta. Men väldigt många finns kvar. Och de lär inte försvinna i det närmaste taget tyvärr.