Vad jobbar du med?

– Jag är bergarbetare på Veidekke och är med och bygger den nya delen av reningsverket under Stockholm. Vi driver tunnlar – spränger och förstärker i berget. I arbetslaget har vi lite olika arbetsuppgifter, jag jobbar mest med sprutbetong. Man sprutar och förstärker tunnlarna som vi spränger oss fram i.  

Hur ser en arbetsdag ut?

– Det är olika. Men en vanlig dag sprutar jag oftast betong. Jag jobbar med en sprutrobot som man tar hjälp av för att spruta väggar och tak. Det är ofta varierande storlek på tunnlarna, vilket gör att det kan vara svårt och otillgängligt. 

– Sedan kan jag stå och spruta betong i många timmar, ofta ett helt arbetspass, beroende på hur långt och hur tjockt det ska vara. Vi har geologer som kollar berget innan och talar om hur mycket som behövs och det ska man följa. Det kan vara svårt, men man får en känsla med tiden. 

Vad har du för arbetstider?

– Jag börjar klockan 7 och jobbar till 22. Det är långa arbetspass och vi sover över på jobbet de nätterna. Vi jobbar onsdag till onsdag men har helgen ledig. Veckoarbetstiden är 36 timmar, eftersom vi arbetar under jord. 

Varför valde du det här yrket?

– Jag är lagd åt det praktiska hållet. Jag har gått som lärling och har fått utbildningar med tiden. Lastbilskörkort hade jag innan jag började här. Jag är dessutom utbildad stylist och make up-artist, men har inte jobbat som det. 

Mitt jobb: Bergarbetare

Namn: Olivia Ejdervinge.

Ålder: 27.

Bor: På jobbet och i hamnen i Gustavsberg utanför Stockholm.

Yrke: Bergarbetare.

Arbetsplats: Tunnelbygget vid Henriksdals reningsverk i Stockholm.

Vad är bäst med ditt jobb?

– Att jag får jobba med kroppen. Det är lite grovt och det gillar jag. Och så tycker jag om sammanhållningen i skiftlaget. Vi blir nästan som en familj eftersom vi bor mycket på jobbet. 

Finns det något som är svårt eller dåligt med ditt yrke?

– Det sliter på kroppen. Man måste vara väldigt noggrann och tänka på vad man gör för det är ett riskfyllt jobb. Vi jobbar ju under jord, med tunga, stora maskiner och med sprängmedel. En av svårigheterna är att man alltid måste tänka på säkerheten och ligga steget före, särskilt när det är mycket folk och många stora maskiner samtidigt som det är trångt i tunnlarna.