Vi anser att underlaget bakom pilotprojektet om öppna spärrar har tagits fram utan att medverka med de anställda och deras fackliga representanter och skyddsombudsorganisationen i tunnelbanan.

Trots att arbetsmiljölagen inte föreskriver detta, är det ett måste för att få ett bra resultat och för att pilotprojektet ska fungera.

Förstår inte riskerna

Meningen är att man ska förebygga eventuella risker och problem och inte försöka rätta till dem i efterhand.

De som har tagit fram riskerna arbetar inte dagligen med verksamheten och har inte kännedom om de problem som uppstår eller kommer att uppstå med detta försök.

Mycket provocerande

I trafikförvaltningens utlåtande står det mycket provocerande att man inte anser att det kommer att bli några säkerhets- och sociala konsekvenser.

Vi anser att detta endast är en pappersprodukt utan verklighetsförankring.

Man anser att stationsbemanningen kommer att vara likt hur det är i dag men att trafikutövaren är ansvarig för att uppdraget blir en mix av att stationsvärden ska sitta i ”spärrkiosken” och jobba ute i biljetthallen.

Riskerar personalens säkerhet

Ni ger alltså i uppdrag till trafikutövaren att riskera säkerheten och tryggheten för vår personal.

Vi kan inte tolka det på ett annat sätt än att detta kommer att medföra stora risker för konfrontation mellan vissa resenärer som antingen är påverkade, medför cyklar eller andra föremål som är förbjudna att transportera med tunnelbanan.

Eller stökiga resenärer som annars skulle förhindras eller skulle ha det svårare att komma ner på plattformen.

Öppna spärrar i tunnelbanan

SL vill testa att ta bort spärrarna vid Näckrosens tunnelbanestation, för att göra tunnelbanan mer tillgänglig och attraktiv.

Pilotprojektet planeras pågå från december 2024 och i högst 12 månader.

Projektet har utretts av trafikförvaltningen i Region Stockholm, som ansvarar för kollektivtrafiken.

Olyckor i rulltrappor

Detta ökar också risken för större olyckor både i rulltrapporna, men också på plattformen där flera passagerare kan bli inblandade men också förarna och de tåg som man kör.

Det ökar risken för händelser som PUT (person under tåg) samt aggressiva beteenden på stationen och plattformen.

Sämre trygghet i tunnelbanan

Vår personal har inte samma befogenhet att avvisa störande resenärer som ordningsvakter har, vilka inte kommer att finnas på plats större delen av dygnet.

Vi ser också att tillströmning av resenärer som inte vill betala av olika anledningar kan öka från närliggande områden och leder till att trygghets- och säkerhetssituationen blir ännu sämre.

Tänk om och gör rätt

Vi från Seko och skyddsombudsorganisationen anser att beslutet inte ska genomföras.

I stället kan ni starta en diskussion med oss för att se om och hur man kan genomföra ett liknande pilotprojekt och om det är möjligt att göra detta under de förutsättningar som ni vill ha.

Vi anser också att vi ser stora risker om ni beslutar enligt utlåtandet, och då kommer vi att agera för att skydda våra anställdas liv. Vi ser en stor risk för deras hälsa och liv.

Vi uppmanar er att tänka om och göra rätt.