Stena Lines personal har gått över gränsen på sociala medier. Publicerat fest­bilder i uniform. Gjort rasistiska inlägg. Och fotat olyckor ombord. Men något har hänt – i år finns inga incidenter.

Det var för ett par år sedan som en i personalen på Stena Line skrev nedsättande om människor med ­utländsk härkomst på Facebook – vilket ledde till att han kallades in till ett samtal med arbetsgivaren.

– Det var så pass grovt. Efter förhandling kom man fram till att han skulle sluta, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.

Bilder på alkohol

Enligt Jesper Waltersson händer det då och då att personal agerar olämpligt på sociala medier. Bland annat att man uttalar sig rasistiskt om människor.

– Samtidigt som man i sin profil är tydlig med arbetsgivare och kanske till och med har vår logotyp som bild. Det kan också vara att man lägger ut bilder där alkohol förekommer i samband med vår uniform, vilket inte blir en bra koppling. Ett tredje exempel är bilder som läggs ut av vår personal på egna sidor vid incidenter och liknande.

På vilket sätt har ni koll på om anställda uppför sig på Facebook?

– Vi kollar inte vad våra med­arbetare skriver. De ärenden vi haft bygger på tips från tredje person: kollegor, chefer eller extern person, säger Jesper Waltersson.

Sex ärenden

Det finns sex ärenden mellan åren 2014 och 2016 kopplat till sociala ­medier på Stena Line. Förra året var antalet fyra, men i år har man inte haft några incidenter. Det är oklart vad det beror på, men Jesper Waltersson menar att en förklaring kan vara att riktlinjerna för sociala medier har uppdaterats.

– Vi är tydligare med att anställda är tales­personer för företaget. Man får inte delta i negativa konversationer på sociala medier. Det kan gå åt fel håll helt enkelt. Och inte heller uttrycka extrema politiska åsikter på Facebook eller publicera information om våra kunder utan tillstånd från dem, ­säger han.