Lokföraren Samuel Englund på Hector Rail körde på en kungsörn medan den satt och åt på en död, tidigare påkörd älg framför tåget. 

– Jag tänkte, flyg år rätt håll nu. Bort från rälen. Men det gjorde den inte. Den hann bara lyfta lite hjälpligt från marken.

Kungsörnen är inte ensam om sitt öde. Över 2 700 viltdjur var med i olyckor längs järnvägen bara mellan januari och 5 september 2024. Under rekordåret 2023 var de totalt 4 645.

Närbild av en brun örn med rufsiga fjädrar, som tittar rakt in i kameran.
Kungsörn.

Hör till arbetsvardagen

Enligt statistiken från Nationella viltskyddsrådet var rådjur inblandade i flest viltolyckor både på järnväg och vägar. Därefter kommer älgar, vildsvin och dovhjortar.

Viltolyckor längs spåren hör tyvärr till arbetsvardagen för Samuel Englund. Särskilt nu på hösten.

– Det är då alla djurungarna blir utsparkade ”hemifrån”, säger han. 

Någon gång i månaden uppskattar Samuel Englund att det dyker upp djur, men alla blir inte påkörda.  

Han kör mestadels godståg från Timrå till exempelvis Hallsberg eller från Timrå till Ånge eller Mora.

Det blir en liten stress när djuren plötsligt dyker upp. Man hinner fundera på om man kommer köra på dem nu eller om de ska hinna undan.

Samuel Englund, lokförare

Brukar varna med frontljusen

Under sina fem år i yrket har han kört på två älgar, fyra rådjur, en kungsörn, en grävling och två hundar. En av älgarna befann sig mitt i bebyggelsen i Jularbo.

– Det blir en liten stress när djuren plötsligt dyker upp. Man hinner fundera på om man kommer köra på dem nu eller om de ska hinna undan. 

För att undvika kollision försöker han varna djuren genom att tuta och blinka med frontljusen. Men det är omöjligt att hinna bromsa i tid om han inte får syn på djuret minst en kilometer innan.

En gång såg Samuel Englund två ugglor som satt på spåret.

– Det där som brukar sägas om att ugglor är kloka vet jag inte om man ska sätta så mycket tilltro till. Båda vände huvudena åt mitt håll, men satt kvar, säger han.

Kallas skogens konung av en anledning

När älgar hamnar framför tåget och körs på når de ända upp till frontrutan.

– De kallas skogens konung av en anledning. Det dunkar till rejält. Sedan kan tåget även hoppa till, beroende på vart det tar någonstans. Det är gigantiska djur, men de är inte större än ett tåg.

En älg med stora horn står omgiven av högt gräs och växter.
Älg.

När en kollision inträffat kontrollerar Samuel Englund om något gått sönder. Sedan lokaliserar han var händelsen exakt har inträffat för att kunna rapportera in den till tågklareraren. Kilometertavlor längs järnvägen hjälper honom med det.

Körde på två sällskapshundar

Samuel Englund berättar att han blivit härdad med tiden när det gäller viltolyckor. Men två krockar tog honom extra hårt. Det var inga viltolyckor, utan två sällskapshundar.

Båda olyckorna inträffade på natten. Det var becksvart utanför fönstren i förarhytten när strålkastarljuset plötsligt fångade något som rörde sig längs spåret.

I första olyckan var det en svart labrador som förolyckades. Andra gången en schäfervalp.

– Jag ringer in och anmäler olyckorna. Sedan tar Trafikverket det vidare till polisen, säger Samuel Englund.

Avgörande att ta hand om djuret snabbt

Trafikverket uppskattar att mellan 10 till 15 procent av alla viltolyckor längs vägar och järnvägar aldrig blir inrapporterade. Trots att både lokförare och bilister har anmälningsplikt för vissa djur.

Det är helt avgörande att vara snabb med att ta hand om djuret. Det lockar annars snabbt till sig andra djur som också riskerar att bli påkörda.

Johan Rydlöv, Trafikverket

Enligt Johan Rydlöv, sakkunnig om landskap på Trafikverket, beror mörkertalet på järnvägen bland annat på brister i händelsekedjan. Från det att lokföraren rapporterar in olyckan till att det skickas ut en entreprenör för att plocka bort det döda eller skadade djuret.

– Det är helt avgörande att vara snabb med att ta hand om djuret. Det lockar annars snabbt till sig andra djur som också riskerar att bli påkörda.

Behövs 800 åtgärder till

Störst problem med vilt är det längs banor som Malmbanan, där det finns många renar och andra större däggdjur.

För att få ner viltolyckorna krävs inte bara investeringar i fler viltstängsel, enligt Johan Rydlöv.

– En kombination av åtgärder krävs, som stängsel och anpassade passager för djuren på platser där det är som mest trafikerat. 

Trafikverket har analyserat hur stort behovet av åtgärder är längs järnvägen.

– Det skulle behövas ytterligare 800 åtgärder. Men vi har bara finansiering för cirka hundra.

Anmälningsplikt även för lokförare

Sedan den 1 juli 2012 har även lokförare anmälningsplikt till polisen vid en viltolycka. Djuren som omfattas av anmälningsplikten är björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn.

Medan fordonsförare ska underrätta Polismyndigheten när de råkat ut för en olycka med anmälningspliktiga vilda djur, ska lokförare i stället underrätta sin ledningscentral. Ledningscentralen ska i sin tur skall kontakta Polismyndigheten.