Regeringen föreslår att 354 miljarder ska gå till drift och underhåll av statliga vägar och 210 miljarder till drift och underhåll av järnvägen, mellan 2025-2037.

Men Seko anser att för lite av regeringens resurser går till järnvägsunderhållet. Förbundet ser inget slut på tågkaoset med satsningar som regeringen nu aviserat.

Fortsatta förseningar väntar

”Regeringen fortsätter att svika alla tågresenärer. Med dagens förslag kommer tågen fortsätta att komma för sent”, menar Gabriella Lavecchia, förbundsordförande för Seko, i en debattartikel.

”Både resenärer och våra medlemmar inom järnvägsbranschen kommer att bli lidande.”

Porträttbild på Gabriella Lavecchia.
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande för Seko.

Seko varnar också för negativa överflyttningseffekter av gods från järnväg och att klimatet blir lidande om utsläppen ökar.

”Även bilister vinner på att gods transporteras på järnvägen.  De som behöver använda bilen i sin vardag vill inte sitta fast i köer eller omges av långtradare på motorvägen”, säger Sekos förbundsordförande.  

Ministern vill inte välja

Infrastrukturminister Andreas Carlson vill i TV 4 Nyhetsmorgon inte ställa olika trafikslag emot varandra.  

”När vi har vägar som inte håller ihop, som går sönder så att man inte kan färdas på dem, då måste vi både maximera underhållet på vägarna och göra det på järnvägen”, säger han.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana menar i samma tv-program att pengarna som regeringen satsar på järnvägen kommer att göra att man kan fortsätta dagens underhåll. 

”210 miljarder är så mycket som Trafikverket kan hantera för att rusta upp järnvägen utan att stänga ner den.”

Behövs mer forskning

Jan-Erik Swärdh, forskningschef inom transportekonomi vid Statens väg- och transportinstitut, VTI, säger att det blir extra viktigt hur Trafikverket upphandlar och skriver kontrakt med de entreprenörer som ska utföra underhållsarbetet.  Men problemet med den här typen av budgetar för underhåll är att det är väldigt få som egentligen vet hur man gör rätt prioriteringar.

– Det finns också stora forskningsbehov kring hur dessa kontrakt kan förbättras för att säkerställa att underhållet genomförs med rätt incitament.  

Jan-Erik Swärdh, forskare på VTI
Jan-Erik Swärdh, forskare på VTI

Behövs mer personal

 Jan-Erik Swärdh påpekar att det behövs mer personal för att kunna utföra mer underhåll.  
  
– Det blir inte mer underhåll enbart genom att tillföra mer resurser i en budget. Framför allt är det inte säkert att det blir bättre eller mer av rätt sorts underhåll.  
  
Hur menar du?  
  
– Det är svårt att plötsligt tillföra ett område väldigt mycket mer resurser eftersom dessa också måste förvaltas på ett effektivt och smart sätt.  
  
Tror du att regeringen gör rätt prioriteringar?  
  
– Det vågar jag inte svara på. Det behövs mer forskning och utredningar för att kunna svara på de frågorna.  

Regeringens satsningar på infrastruktur 

Regeringen föreslår i propositionen att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor (2025 års prisnivå) för åren 2026–2037.  Så här ska pengarna fördelas:  

  • 210 miljarder till drift och underhåll av järnvägen 
  • 354 miljarder kronor till underhåll av statliga vägar 
  • 607 miljarder kronor till utveckling av transportinfrastruktur