TMA-bil i dödsolycka: ”Jag är rädd varje dag jag åker ut på E4:an”
För vad som tycks vara första gången har det skett en dödsolycka med en TMA-bil. Stefan Rydqvist miste sin branschkollega.
— Jag saknar ord för det som har hänt, säger han.
I måndags omkom en TMA-förare i en olycka på E4:an utanför Norrköping. En TMA-bil är en typ av skyddsfordon med påkörningsskydd.
Olyckan skedde när TMA-fordonet säkrade vägen för en bilist som tappat last från en släpkärra, enligt uppgifter till Södermanlands Nyheter. En lastbil ska då ha kört rakt in i TMA-bilen, varpå den 40-åriga kvinnliga TMA-föraren omkom.
Stefan Rydqvist driver företaget TMA-tjänst i Linköping och jobbade ibland ihop med branschkollegan som dog.
– Det är tungt. Jag saknar ord för det som har hänt. Vi brukade skoja: ”För fan nu åker vi härifrån innan vi blir ihjälkörda” och sedan händer det på riktigt, säger han.
”Rädd varje dag jag åker ut på E4:an”
Han förklarar att det är hysteriskt ute på motorvägen med bilister som tittar i mobiltelefoner och paddor i stället för att fokusera på körningen.
– Jag är rädd varje dag jag åker ut på E4:an, säger Stefan Rydqvist.
Lastbilschauffören som krockade med TMA-bilen är nu anhållen misstänkt för grov vårdslöshet i trafik samt grovt vållande till annans död.
Kan vara första dödsfallet
Trafikverket har inlett en olycksutredning för att se om det funnits brister i infrastrukturen på platsen.
Under åren 2003–2015 inträffade 51 olyckor där TMA-fordon var inblandade, enligt SVT Nyheter Öst.
– Vi känner inte till att det har hänt någon dödsolycka med ett TMA-fordon tidigare, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, till Sekotidningen.
Fackliga representanter är inte förvånade över händelsen.
– Frågan har bara varit när det ska hända eftersom trafiken är som den är på våra svenska vägar, säger Lars Eklind, regionalt skyddsombud för Seko i Mellansverige.
Vill se fartkameror på TMA-bilar
Han kräver åtgärder från politiker för att göra vägarna säkrare. Det stora problemet är enligt honom att bilister inte tar hänsyn till de som arbetar längs våra vägar.
Både Lars Eklind och Stefan Rydqvist tycker att det vore bra med fartkameror som sitter bakpå TMA-fordon.
– Det enda folk reagerar på är om en kamera skulle blixtra till och en bot kommer hemskickad. Det är det absolut bästa sättet för att få ned hastigheterna, säger Lars Eklind.
51 olyckor med TMA-bilar
Enligt Trafikverket inträffade det minst 51 olyckor med TMA-fordon mellan år 2003 och 2015. Vid nio tillfällen skadades TMA-förarna lindrigt.
Trafikverket har inga uppgifter om någon har skadats efter 2015, då man inte fört statistik för detta. Trafikverket har börjat titta på olyckor för åren 2016-2019, men har hittills inte hittat någon dödsolycka med ett TMA-fordon.
Källa: Trafikverket