I dag stod det klart att alla LO-förbund förutom Transport ställer sig bakom LO-samordningen inför vårens förhandlingar om nya löner och kollektivavtal.

Seko och de övriga LO-facken kräver i avtalsrörelsen en löneökning på 4,4 procent, en extra satsning på dem som tjänar under 27 000 kronor i månaden, samt en höjning av lägstalönerna.

Seko hade velat ha högre lönenivå

Seko anser egentligen att 4,4 procent är för lågt.

– Vi hade önskat att vi landat i högre krav, och vi har gjort vad vi kan för att pressa upp nivåerna, säger förbundsordföranden Gabriella Lavecchia till tidningen Arbetet.

Demonstration vid LO-borgen

Sekos fackliga klubb på Stockholms tunnelbana är betydligt mer missnöjda. Framför allt eftersom lönepåslaget äts upp av inflationen – den 9 december låg den på 9,3 procent.

Sandra Altamirano, kundservicevärd på Stockholms tunnelbana
Sandra Altamirano, kundservicevärd på Stockholms tunnelbana.

Samma dag som beskedet kom om LO-samordningen, hölls en demonstration på Norra Bantorget vid LO-borgen.

– Vi vill visa vårt missnöje mot LO. Vi kan inte nöja oss med 4,4 procent. Det räcker inte, säger Sandra Altamirano, kassör i Seko Tunnelbanan och kundservicevärd på Stockholms tunnelbana.

Vad skulle vara ett rimligt lönepåslag?

– Det är svårt att säga. Dock långt över 4,4.

Men LO har redan enats kring lönekravet – vad hoppas du nu på?

– Det är svårt att säga. Det finns mycket annat de kan kräva i förhandlingar, extra semester eller att vi kan sluta en halvtimme tidigare.

Fördömer LO-samordningen

Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis skräder inte orden. I sitt tal på Norra Bantorget fördömde han LO-samordningen, och pekade på att arbetstagare får ta smällen när inflationen skenat iväg. Samtidigt som bankerna och företag fortsätter att göra vinster, menar han.

Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis
Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis.

– Jag hoppas att vi kan öka medvetenheten kring lönekravet. Att man inte köper rakt av propagandan från Svenskt Näringsliv och kapitalet, säger han.

Så funkar avtalsrörelsen

  • Nästa år, 2023, förhandlas löner och arbetsvillkor för över två miljoner löntagare i Sverige.
  • Industrins fack och arbetsgivare förhandlar fram det första avtalet i varje avtalsrörelse. Deras överenskommelse om löneökningarna blir normen för alla löntagare, det så kallade märket.
  • Drygt 20 nya riksavtal tecknas för Sekos medlemmar. De löper ut vid olika tillfällen under våren, sommaren och hösten. De första redan sista mars, det sista 30 september.
  • Fack och arbetsgivare på respektive avtalsområde brukar formellt byta krav runt årsskiftet.
  • De 13 av 14 LO-förbund ska driva gemensamma krav i avtalsrörelsen, det som brukar kallas en samordning. Transport har ställt sig utanför.
  • Därmed kan 13 LO-förbund räkna med sympatiåtgärder när de ska driva igenom gemensamma krav i avtalsrörelsen.
  • Kraven gäller arbetsmiljöfrågor, 4,4 procent i löneökning, krav på förbättrade försäkringar, en extra satsning på dem som tjänar under 27 000 kronor i månaden, samt en höjning av lägstalönerna.