Den heta augustiluften dallrar över spåren på Helsingborgs bangård. Då och då kommer en ensam godsvagn gnisslande längs rälsen. Lutningen på bangården, den så kallade vallen, gör att vagnarna rullar av sig själva in på det spår de ska till.

En bit längre bort backas ett godståg in av en lokförare ståendes på ett fotsteg på utsidan av vagnen. Det är ett arbetssätt som snart är ett minne blott på den svenska järnvägen.

Sekotidningen är här för att träffa gruppchefen Carl Wirén och lokföraren Jörgen Delin. När vi ses kastar de sig in i arbetsboden med varsin thaimatslåda. De har varit ute med ett godståg och testat en kamera som ska ersätta åkning på fotsteg. Nu är de båda så hungriga att vi måste göra intervjun medan de äter, i en söt currydoft som sprider sig i rummet. 

– Det gick förvånansvärt bra, säger lokföraren och skyddsombudet Jörgen Delin mellan tuggorna.

Jörgen Delin iklädd en orange tröja och gula hörselkåpor sitter i en tågkabinsäte och övervakar spåren genom en skärm. Runtom finns olika kontrollpaneler och knappar.
Inne i förarhytten kan lokföraren Jörgen Delin se vyn från kameran på en skärm.

”Två problem”

Carl Wirén, som är gruppchef för Green Cargos lokförare i Helsingborg och Malmö, förklarar att de i princip bara stötte på två problem. 

– Det ena var att kameran inte hann ställa in rätt ljusinställningar, vilket gjorde att vissa delar av bilden blev överexponerade. Det andra var att kameran inte riktigt hann med när vi körde i över 15 kilometer i timmen, säger han och tillägger att det inte är något problem eftersom godstågen numera inte ska backas snabbare än så. 

En svart kamera är monterad på en godsvagn med hjälp av ett magnetfäste. En etikett med en bild av en kamera är fäst på enheten.
Två olika backkameror ska testas av Green Cargo. Den i Helsingborg är från en svensk tillverkare, RMD (Railway Metrics and Dynamics). Den andra modellen är från ett belgiskt företag, OTIV, och planeras att testas i Malmö.

Kameran testades på ett uppdrag där Green Cargo transporterar varor till byggtillverkaren Benders. Transporten sker i låg hastighet under så kallad växling. Ena vägen backas det via fjärrstyrning och genom att en arbetstagare står på ett vagnfotsteg. Detta eftersom lokföraren måste ha uppsikt i färdriktningen under växlingsarbetet enligt regelverket. 

Men arbetssättet har orsakat flera dödsolyckor och allvarliga olyckor genom åren. I juli slog Förvaltningsrätten i Malmö fast att Arbetsmiljöverkets förbud mot åkning på vagnar och lok införs i juni 2025.

Nya godsvagnar

Fram till dess ska Green Cargo ta fram alternativa arbetssätt. På flera håll i landet jobbar företaget febrilt med olika lösningar, bland annat att testa backkameror och bygga särskilda vagnar med en skyddad plats för åkning. 

Backkameran som testades i dag är speciellt utvecklad av en svensk tillverkare för att möta Green Cargos behov. 

– Den fungerade i dag, men den måste också klara av regn, dimma, snö och sämre ljusförhållanden, säger Carl Wirén. 

En stor brun godstågsvagn står på järnvägsspår med en blå himmel och kraftledningar i bakgrunden.
Tanken är att den nya backkameran ska ersätta fotsteget (längst ner i bild) där lokföraren stod tidigare.

Just i Helsingborg sker inga växlingsjobb i mörker, vilket förenklar förutsättningarna. Men i andra delar av landet blir utmaningarna betydligt större med tanke på mörker och extremkyla i norr på minus 30–40 grader. 

Kritisk personal

En annan utmaning blir att all personal ska känna sig trygga med de nya arbetssätten. Flera på Green Cargo och andra inom järnvägsbranschen har uttryckt oro för nya faror och risker, samt att växlingsarbetet kommer att bli krångligare. 

– När du inför ett sådant här förbud utmanar du en gammal kvarleva av en kultur som har funnits på järnvägen under väldigt lång tid, säger Carl Wirén och fortsätter: 

– Arbetssättet har ansetts fungera, även om det har präglats av dödsolyckor och allvarliga olyckor. 

Carl Wirén tror att förbudet blir en drivkraft för hela branschen att förnya sig. 

– Vi är ändå inne i 2024 och har i stort sett samma arbetssätt som man alltid haft när det gäller att åka på vagnar. Vi behöver tänka om, börja göra saker annorlunda och plocka bort människan från ekvationen.