Centerpartiledarens tågavgång under torsdagen från Strömstad till Göteborg var först kraftigt försenad, och till slut tvingades passagerarna evakuera strax utanför Uddevalla.

Enligt Muharrem Demirok var många, inklusive han själv, irriterade. Bland annat över att inte komma fram till sina slutdestinationer. Men även över bristen på information och att de tvingades använda toaletter som egentligen var ur bruk.

– Vi försöker att resa kollektivt, men det går inte. Det är kaos utan dess like, säger Demirok till Expressen.

Gråtande kvinna

När passagerarna evakuerades fick de gå till fots till ersättningsbussarna, enligt Demirok i 20 minuter i regn.

– Tågpersonalen försvann som en löning på fredag. Det är Sverige 2024, säger Centerpartiets ledare.

Han berättar vidare att han hjälpte en gråtande kvinna, som han köpte en taxibiljett till eftersom hon inte orkade gå.

– Det gjorde ont i hjärtat att se en äldre kvinna som hade så ont i kroppen. Tågpersonalen gick bara förbi henne, säger Demirok.

Muharrem Demiroks kramar en äldre kvinna med grått hår nära en väg, medan en blå buss och andra människor syns i bakgrunden.
Skärmdump från Muharrem Demiroks Instagramkonto.

Lokförare kritisk mot Demirok

Nu går Seko klubb Västtåg till mothugg. Fackklubbens ordförande Roger Patriksson, som är lokförare, säger att han inte är insatt i exakt vad som har hänt.

– Men jag tycker att det är väldigt tråkigt att en ledande politiker gör en billig politisk poäng genom att slå ner på personalen på tåget.

– Våra medlemmar gör sitt jobb så gott de kan och gör det bästa av rådande situation. Vad som låg bakom att de var tvungna att lämna var troligtvis inte deras eget beslut, utan arbetsledningens beslut för att minska risken för andra inställda tåg eller följdförseningar.

”Vi har en underhållskuld”

Roger Patriksson understryker att Västtåg hade en punktlighet på runt 90 procent förra året. Däremot håller han med Demirok om att Sveriges infrastruktur behöver rustas upp.

– Vi har en underhållsskuld som är enorm, och vi behöver bygga ut vår järnvägsinfrastruktur för att vi ska kunna ha bättre och mer tillförlitlig trafik, men också för att kunna köra fler tåg. Fler vill resa med tåg och det är dessutom miljövänligt.

Vidare vill Roger Patriksson passa på att betona hur viktig tågpersonalen är. Han tycker att Västtrafik har insett behovet av ombordpersonal men ser gärna att det blir en nationell eller europeisk reglering.

– Vår ombordpersonal skapar bättre möjlighet för att komma ut med information. Därför ser vi gärna att politiken driver frågan om krav på ombordpersonal utöver lokförare.