Det dånar högt över landningsbanan på Bromma. Flygplanet har precis landat, och efter en kort stund kommer en ström av passagerare ut från planet.

Några tittar nyfiket på Emelie Hanell, 22, och Albir Malki, 46, som fotograferas vid ett annat flygplan.

– Du ser ju ut som en riktig fotomodell! Du borde ta jobb som det, säger Emelie Hanell glatt till Albir Malki.

– Aldrig i livet, säger han och skrattar.

Stort varsel

Vi är på Bromma flygplats för att göra en intervju om att ett 90-tal anställda på Swedavia har varslats om uppsägning.

Varslet kom efter att flygbolaget BRA meddelat att de lämnar Bromma vid årsskiftet, vilket innebär att flygplatsen förlorar merparten av sin trafik. Det fick de styrande i Stockholms stad (S, V och MP) att säga upp avtalet med Swedavia, som driver flygplatsen.

”Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder”, sa Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd, i ett uttalande.

Flygplatsen ska avvecklas senast 2038 och därefter ge plats åt en ny stadsdel med bostäder, arbetsplatser och grönområden. Men om Stockholms styre får som de vill ska det ske tidigare än så.

”Nu är man orolig”

Bland personalen på Bromma är stämningen inte lika munter. Det är inte första gången flygplatsen hotas av nedläggning. Men den här gången är läget annorlunda eftersom så mycket av trafiken försvinner och många anställda väntas bli uppsagda, förklarar Albir Malki.

– Jag är fackligt ombud, och många kommer till mig med frågor. Men det finns inte så mycket att säga än, säger han.

Albir Malki i gul jacka står i en korridor med grå väggar och en bildskärm ovanför, bärandes på ett halsband med ID-bricka.
Albir Malki är ansvarig för flygplatsens maskinpark.

Albir Malki har arbetat på olika flygplatser i 25 år. Sedan flera år tillbaka är han ansvarig för Brommas maskinpark, som omfattar allt från brandbilar till snöröjningsmaskiner.

– Jag trivs väldigt bra, men nu är man orolig för hur det blir, säger han.

De yrkesgrupper som berörs av Swedavias varsel arbetar med allt från ledsagning av passagerare till bagagehantering, bränslepåfyllning av flygplan samt service och underhåll av Bromma.

Bromma flygplats – en politisk stridsfråga

  • Swedavia är ett statligt bolag som äger och driver Sveriges nationella flygplatser: Sturup, Ronneby, Göteborg, Gotland, Bromma, Arlanda, Östersund/Åre, Umeå, Luleå och Kiruna. 
  • Staten och Stockholms stad har ett avtal om Bromma flygplats som löper från den 1 januari 2008 till den 31 december 2038. 
  • I september 2024 beslutade Stockholms kommunfullmäktige att avtalet ska sägas upp 2038. 
  • Stockholms stad vill avveckla Bromma flygplats och bygga en parkstad med bostäder, arbetsplatser och grönområden på platsen. 
  • I september 2020 genomförde den statliga flygplatsoperatören Swedavia en analys som visade att det inte längre är lönsamt att driva Bromma flygplats. 
  • Dessförinnan utredde Sveriges tidigare rödgröna regering Brommas framtid vid två tillfällen. I den senaste utredningen föreslogs att flygtrafiken skulle flyttas till Arlanda 2025. Förslaget har förkastats av den nuvarande regeringen. 
  • Moderaterna i Stockholms stad har tidigare varit kritiska till att avveckla Bromma flygplats.
  • Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen Flyg anser att Stockholms stads beslut är ”omdömeslöst”. Organisationens branschchef menar att staden prioriterar sin egen politik framför Sveriges bästa.
  • Politiker på Gotland har reagerat med oro, eftersom man bland annat ser en risk att morgonpendlare kan drabbas när BRA:s flyg flyttas till Arlanda. Planen mellan Arlanda och Visby går nämligen i dag bara på eftermiddagen

Ett fyrtiotal kan bli kvar

Omkring ett fyrtiotal anställda väntas bli kvar på Bromma flygplats. Deras uppgift blir att hålla i gång trafiken för svenska brand- och ambulansflyg, regeringsplanen och privatjetar.

Emelie Hanells har arbetat på Bromma sedan början av året och tycker att det skulle vara tråkigt att förlora sin anställning redan nu.

– Jag har kommit in i arbetet väldigt fort och trivs bra med alla mina medarbetare. Det är en väldigt familjär arbetsplats där man snabbt lär känna varandra.

Emelie Hanell är drifttekniker och ser till att bagagehantering, grindar och belysningen på landningsbanan fungerar. När vi träffas på Bromma i slutet av oktober är det fortfarande inte bestämt exakt vilka anställda som ska sägas upp.

Hoppet lever

Swedavia har hittills bara meddelat att de anställda ska få chans till omplacering inom bolaget, exempelvis på Arlanda eller Kiruna flygplats. Andra kan söka jobb hos flygplatsföretagen Menzies och Aviator, som bland annat hanterar bagage på Arlanda.

Emelie Hanell står framför en stor flygplansmotor på en flygplatsbana, iklädd en högsynlighetsjacka och arbetsbyxor, med armarna i kors.
Emelie Hanell har gott hopp om att hitta ett nytt jobb, även om hn inte får stanna på Bromma.

Emelie Hanell är hoppfull om att situationen löser sig inom Swedavia eller att hon snabbt hittar ett nytt jobb om hon blir uppsagd.

– Jag tänker att vid varje motgång kommer något positivt. Man kan inte göra annat än att intala sig själv att det kommer att lösa sig. Annars riskerar man att gräva ner sig själv och sitt psyke.

”Vore väldigt synd”

Både Emelie Hanell och Albir Malki menar att det vore en dålig idé att avveckla Bromma.

– Det krävs inte mycket för att lägga ner en flygplats, men det tar tid att bygga en ny. Det vore synd för Sverige om vi blir av med Bromma, för jag tror att flygplatsen kan nyttjas på ett bra sätt, säger Albir Malki.

Emelie Hanell påpekar att ambulansflygen, som utför patienttransporter för Sveriges regioner, använder Bromma. Med Arlanda som utgångspunkt kan transporttiden till Stockholms sjukhus bli längre.

Som boende nära flygplatsen befarar Emelie Hanell dessutom att en del naturområden runtomkring försvinner om en helt ny parkstad byggs.

– Det vore väldigt synd, säger hon.

Närbild av en flygplansmotor på marken, med ett annat flygplan i luften ovanför en horisontell kantad av träd.
Bromma flygplats.

Ministern: ”Bromma är av betydelse”

Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, säger i en skriftlig kommentar att det är viktigt att inte ta några förhastade beslut.

”Det är lätt att göra sig av med den här typen av viktig transportinfrastruktur, men det är svårt – för att inte säga omöjligt – att återuppbygga den om den skulle avvecklas”, säger Andreas Carlsson.  

Ministern säger vidare att han följer frågan noga och att det är för tidigt att dra några slutsater om eventuella konsekvenser. Samtidigt betonar han att flygplatsen är viktig.

”Bromma är av betydelse för det samhällsviktiga flyget, exempelvis ambulansflyget, och har en betydelse ur beredskapssynpunkt”, säger Andreas Carlsson.