Ett femtiotal bussförare, servicevärdar och lokförare hade samlats utanför Landstingshuset i Stockholm i tisdags under parollerna ”Värna säkerheten”, ”Stoppa vinstjakten” och ”Återta kollektivtrafiken i offentlig regi”. 

Lokföraren Mikael Eriksson har arbetat i fem år för tågoperatören MTR. Han upplever att arbetssituationen har blivit allt sämre.

– Det är dags att ta tillbaka den här verksamheten. Vi har tröttnat på att man gör stålar på vår arbetsmiljö, sade han.

Mikael Eriksson.

”Funkar inte med upphandlingar”

Arrangörerna erbjöd en öppen mikrofon. Från Seko Tunnelbanan kom kundservicevärden Viktor Risling och menade att allt behöver tas tillbaka: tunnelbanor, bussar och även Waxholmsbolaget, som kör det mesta av skärgårdstrafiken i regionen.

– Det funkar inte med upphandlingar, sade han.

Viktor Risling.

Ilska från bussförare

Från bussförarhåll var schematiderna dominerande. Tommy Grönberg, huvudskyddsombud för Kommunal på Norrtäljetäljegaraget, där Transdev driver trafiken, var kritisk mot det han upplevde som minutjakt.

– Det är helt sinnessjukt att arbetsgivaren inte har råd med tolv minuters paus. Vi får kissa och bajsa efter tidtabell.

Den ansvarige regionpolitiken, miljöpartisten Anton Fendert, kom inte ut för att svara på arbetarnas krav.

Ska utreda egen regi

Under onsdagen kunde lokaltidningen Mitt i Stockholm avslöja att SL kan ta över pendeltågstrafiken i Stockholm egen regi 2026. Detta sedan tidigare avtal med tågoperatören MTR har sagts upp i förtid.

Regionrådet Jens Sjöström (S) säger att de styrande partierna är överens om att se över frågan.

– Vi känner att det är dags att ta ett sånt steg. Vi vill se om det finns effektivare former för att driva trafiken. Den analysen vill vi göra innan vi går vidare med nästa steg, säger han till Mitt i.