Så förbättrade nya schemat nattsömnen
Efter att ha haft ett schema där bara var sjätte helg var helt ledig tycker tågteknikerna och växlarna på Mantenas tågverkstad i Västerås att det nuvarande schemat är bra. De som arbetar dag och kväll är lediga två av tre helger.
–Jag tycker det är lyxigt, så har jag aldrig jobbat tidigare, säger växlaren Maria Altzarfeldt.
Personalen på verkstaden fick ett par alternativ att välja mellan när Mantena introducerade ett nytt schema för att par år sedan. Det var det fjärde i ordningen och hittills har det visat sig vara det bästa, enligt Luis Santana, som är lokalt ombud för Seko på verkstaden.
Även resten av Marias och Luis arbetslag tycker att schemat fungerar bra, när frågan går runt under lunchrasten. Alla nickar. Ung som gammal. Kvinnor och män.
Laget arbetar dag respektive kväll och slutar senast klockan 22. Nattarbetet ligger på särskilda arbetslag. Något som tågtekniker Mattias Jansson uppskattar.
–Förut arbetade vi in på natten, till halv tre, och det var svårt att sova. Nu sover jag alltid på natten, det är en enorm skillnad, säger han.
Verkstaden har fem skiftlag och lagen arbetar antingen dag och kväll eller natt. Ingen varvar. Natten jobbar sju dagar mellan klockan 21 och 06:30, följt av sju dagars ledighet.
Dag- och kvällsskiften har ett rullande tre veckors schema. Första veckan är arbetstiden 06 till 15, följt av en ledig helg. Andra veckan är arbetspasset från 14 till 22 måndag till torsdag. Därefter fredag från 10 till 20, samt lördag och söndag från 7 till 20. Tredje veckan ledig, fram till följande måndag.
Schemat rullar året runt. Arbete som infaller på en röd veckodag ersätts med en ledig dag. 2019 var de tio dagar, 2018, elva.
Maria har tidigare arbetat natt, men kände att hon inte orkade när hon blev äldre.
Förut arbetade vi in på natten, till halv tre, och det var svårt att sova
–Det kändes som att jag inte vaknade på hela dagen mellan arbetspassen, säger Maria, som fick byta till dag- och kvällsskift.
De som arbetar natt gör det för att få ihop sina liv på ett bra sätt, enligt Luis. Det kan vara barn eller att man helt enkelt gillar nattarbete.
Maria och Luis arbetar tillsammans med underhållet av SJ:s dubbeldäckare X40. Ibland är jobbet fysiskt tungt, men det finns hjälpmedel till allt, enligt Maria. När Sekotidningen är på besök byter hon och Luis sekundärdämpare vid hjulen.
Mycket underhåll är planerat och byts efter ett visst antal kilometer. Annat kommer akut.
Enligt Luis, som jobbat 40 år i branschen, är flertalet akuta skador olika typer påkörningar. Älgar är vanligt, tyvärr också människor.
–Det finns en saneringsfirma som tar hand om det mesta. Det är ändå tråkigt och obehagligt när vi ska rengörs ett tåg som vi vet kört på en människa, säger Luis Santana.
Verkstaden ansvarar för 42 fordon och i genomsnitt har 39 varit i trafik löpande. Luis tycker det är ett bra resultat.
Maria arbetade länge som fordonsstädare på Trafficare.
–Jag skolade om mig och trivs utmärkt. Det är inte så många kvinnor här, de är kanske rädda för att smutsa ner sig, men det har jag aldrig varit, säger hon.
Hon pekar på de oljiga delarna hon plockat bort från tågets underrede.
–Inte konstigt att vi blir smutsiga.
Fördelen med schemat är de lediga helgerna och den lediga veckorna Nackdelen är den långa helgen strax före ledigheten som dag- och kvällslagen har. Det känns att arbeta 36 timmar på tre dagar. På söndag kväll längtar Mattias, Maria och Luis efter att få gå hem. För att klara det äter vi pizza, säger de.
–Och så tar vi pauser, dricker kaffe och tänker extra på att arbeta säkert, säger Maria. Jobbet är riskfyllt och säkerheten kommer alltid först. Det är äta, jobba, sova i tre dagar. Jag gör det gärna för att prioritera mitt sociala liv.