I över två månader har Seko stoppat Postnords och Citymails leveranser av brev, paket och lastpallar till Tesla. Detta sedan elbilstillverkaren vägrar teckna kollektivavtal med fackförbundet IF Metall.

Blockaden innebär bland annat att Tesla inte får fram registreringsskyltar till nya bilar.

Sekobasen: ”Vi håller ut”

Biljätten har svarat med att stämma svenska staten genom Postnord och Transportstyrelsen, men det har än så länge inte påverkat Sekos blockad.

”Vi och våra medlemmar håller ut i all evighet och så länge IF Metall behöver vår hjälp”, skriver Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i en kommentar till Sekotidningen.

Gabriella Lavecchia, Sekos förbundsordförande.
Gabriella Lavecchia, Sekos förbundsordförande.

Seko känner stort stöd

Hon uppger att Sekos medlemmar och förtroendevalda är väldigt angelägna om att hjälpa IF Metall i strävan efter kollektivavtal.

”Vi har enbart fått positiva reaktioner”, skriver hon.

Planerar Seko fler sympatiåtgärder?

”Vi tittar löpande på vad vi kan göra.”

Varför är det viktigt för Seko att fortsätta blockaden mot Tesla?

”Det handlar i grunden om hela den svenska kollektivavtalsmodellen. Att företag inte ska kunna använda sämre villkor och löner som ett konkurrensmedel. Om Tesla skulle få göra som de vill så kan alla andra göra det också.”

Rättslig prövning

I stämningsansökan till tingsrätten har Teslas jurister drivit på för att de anställda på Postnord som inte är medlemmar i facket ska kunna dela ut försändelser till bilföretaget.

Målet ska upp i rätten i mitten av mars, skriver Dagens Industri.

Flera andra fackförbund inom LO genomför så kallade sympatiåtgärder. Fastighets medlemmar har exempelvis slutat städa Teslas verkstäder och Transports medlemmar varken lossar eller lastar Teslabilar i Sveriges hamnar.

Sekotidningen har sökt Tesla för en kommentar.